Monday 30 December 2013

Berjinak-jinak dengan Kopi...

Assalam...
Anda penggemar kopi? semacam ada yang tak kena bila tak pekena kopi kan? Ada yang kata mengantuk, tak boleh buat kerja, hilang tumpuan, kurang bertenaga, sakit kepala dan maca-macam lagi bila tak dapat secawan kopi.  Penggemar kopi ada pelbagai pulak sama ada kopi kampung, kopi segera ataupun kopi yang telah diolah dan ditambah dengan bahan tambahan.

Fakta berkenaan kopi dengan teh yang terdapat kafien telah diketahui umum, memberi kebaikan dan kelemahan terhadap penggemarnya.  Namun ia berkait rapat dengan faktor genetik seseorang yang mana ada antara mereka yang mempunyai kadar metabolisma yang cepat untuk mencernakan kafien manakala yang lambat akan memberi kesan sampingan yang negatif.  Begitu juga halnya dengan meminum teh.

Menikmati secawan kopi bersama kuih ataupun pastri di kala minum petang, merupakan momen-momen indah ini ditambah sekiranya pengambilannya dilakukan secara santai.

Mulia cuba belajar untuk mengambil kopi dalam minuman seharian, namun kesannya terhadap tubuh badan amat tidak memberangsangkan.  Kembung perut dan pelawasan yang tak sempurna sering kali berlaku.  Sebaliknya jika mengambil teh sebagai minuman, segalanya berjalan seperti biasa.
Wassalam

No comments:

Post a Comment