Wednesday 25 December 2013

Ikan Bolu/Susu Bakar Pulakk...

Assalam...
Hari masih awal pagi, tapi perut dah rasa minta diisi awal hari ini.  Cuti-cuti kalau tak pergi mana-mana, memang kerja masak-masaklah jadinya.  Apa kata untuk makan tengah hari ini kita cuba buat ikan bakar.  Try bakar ikan bolu pulak atau orang sini panggil ikan susu.

Ikan ini jenis yang banyak tulang kecil-kecil seperti ikan terubuk.  Di sebalik kejadiannya tersembunyi kesedapan dan pengajaran untuk bersabar bagi mereka yang hendak menikmatinya.  Sesungguhnya hanya Allah yang mengetahui rahsia setiap ciptaanNYA. 

Sebelum ini Mulia pernah cerita pasal ikan bakar terubuk guna bumbu tumbuk macam yang selalu mak Mulia buat.  Ikan bakar kali  ini en.Abe yang buat bumbunya, bumbu ala-ala macam ikan sumbat tu.  Rase pun sedap jugak.  Bagi Mulia kalau ikan bakar yang diletak bumbu seperti ini, Mulia dah tak perlukan sambal sampingan seperti air asam atau sambal kicap.
Ikan Bolu / Susu Bakar
Sumber: En. Abe

Bahan-bahan
1 ekor ikan susu sederhana besar - bersihkan dan belah belakang.
2 biji bawang besar
2 biji bawang putih
1 sudu cili boh - boleh gantikan dengan cili merah
1 inc. halia
sedikit garam
sedikit kunyit
sedikit gula
Cili padi kalau nak tambah kepedasan.

Cara penyediaan
* Tumbuk sebuah bahan dan sumbatkan pada badan ikan yang telah dibelah dua.  
* Balut dengan daun pisang atau foil dan bakar dalam oven atau atas hot plate.  Kalau guna hot plate, letak sedikit minyak di atas permukaan hot plate.

Selamat mencuba. Wassalam

No comments:

Post a Comment