Wednesday 25 December 2013

Kali Ini Kontok-Kontok...


Assalam...
Bangun pagi kat luar dah hujan lebat, rasa macam nak sambung tidur balik...tapi tak elok diamalkan, lagipun dah memang terbiasa dari zaman kanak-kanak lagi bangun pagi tak boleh tidur lagi.  Mungkin inilah training dari mak yang dirasakan sangat keras dan kejam ketika dulu.  Tapi alhamdulillah berbekas dan menjadi amalan berguna dikehidupan seterusnya.
Ape dah melalut pulak cita pasal bangun tido ini.  Orang lain sibuk berdengkur dan menyulam mimpi lagi, so menjadi kewajiban orang yang bangun awal kena sediakan sarapan.  Alamak ini yang leceh ini....buat jer sesimple yang boleh.


Hari ini Mulia buat kontok-kontok saja dengan teh susu.  Kontok-kontok ape tu? natang ape pulak? boleh makan ker?  Kontok-kontok ini adalah cekodok pisang.  Bahasa dari benua mana pulak kontok-kontok tu, bahasa orang asli kot?

Kontok-kontok adalah bahasa panggilan Suku Kaum Bugis untuk Jemput-jemput Pisang / Cekodok Pisang.  Mulia senang aje nak buat cekodok pisang ini dengan menggunakan tepung naik sendiri.  Lenyek-lenyek pisang dan campurkan dengan tepung naik sendiri, bulat-bulatkan dan terus goreng.  Tara dah siap.  Nak menambah kesedapannya boleh tambah sedikit garam, gula dan telur.
 Wassalam.

No comments:

Post a Comment