Tuesday 12 November 2013

Main Bakar-bakar

Assalamualaikum..
Mula-mula plan nak gi bakar-bakar di Pantai Remis.  Memandangkan kami sampai dah agak lewat petang, maka lupakan saja.  Terpaksalah cousin Mulia (En. Ahcmat) menghidupkan bara api di belakang rumah.  Dan kami pun mula main bakar-bakar di situ sambil mendapat jelingan jiran-jiran kiri-kanan dek terhidu asap.

Ini pilihanku, Ikan terubuk bakar terbaeek dari ladang. Abaikan tulang yang banyak dan berselirat.  Bagi Mulia, ikan yang paling sedap adalah ikan yang terdapat banyak tulang.  Kemanisan terasa bila anda boleh menikmatinya dengan sabar.

Ikan bawal cermin, pilihan keluarga Puan Ayu (Ummi Daniyel).  Mereka mahir tentang lautan dan hanya memilih ikan  dari laut. Ikan sungai atau tasik tidak disentuh.

Ikan Talapia Merah tidak ketinggalan, pilihan orang Pahang (Cek Abe).  Semangat Abe!!!

Ikan tongkol dan sosej bakar tak sempat untuk diphoto, sebab telah habis dingap ketika membakar yang lain dan tidak sempat dinikmati oleh orang dalam rumah.

60 batang sosej
1 ekor ikan tongkol
1 ekor ikan talapia
1 ekor ikan terubuk
2 ekor ikan bawal cermin
Kosnya lebih kurang RM50.00 je untuk 6 orang dewasa.  Kalau banding makan di mana-mana medan ikan bakar, berapa agak-agaknya?  Mungkinlah sebab di rumah tidak perlu nak bayar suasana deruan ombak dan angin sepoi2 bahasa...
Wassalam.

No comments:

Post a Comment