Wednesday 27 November 2013

Bunga Telang di Tapak Tangan...

Assalamm...
Bunga yang dijadikan sebagai sumber untuk menghasilkan warna biru indigo. Ia merupakan pewarna asal untuk makanan dan ianya sinonim dengan biru indigo Nasi Kerabu dan sejenis kuih nyonya yang dikenali sebagai Pulut Tai Tai (Tetai).

Menurut kata mak sedara, untuk menghasilkan warna biru itu, hanya blendkan saja kuntum-kuntum bunga tersebut dan tapiskan.  

First time jumpa tumbuhan ini secara live, ketika berkunjung ke Kota Bharu baru-baru ini.  Pokok ini jenis menjalar dan perlukan  tumbuhan lain sebagai tempat menumpang.  Binaan keras seperti pagar mahupun pokok keras yang lain amat sesuai sebagai sokongan untuk menjalar.  Yang Mulia jumpa ini tumbuh terbiar di tepi rumah kosong dan pokok jambu batu sebagai tempat sokongannya bercambah biak...

Buahnya seperti kacang peas, kurang tahu sama ada boleh makan atau tidak.  Biji benih dari buah yang kering boleh dicambahkan atau semai.

Kuntum-kuntum bunga boleh disimpan lama sebagai bekalan pewarna biru,  dengan cara mengeringkan bunga-bunga tersebut.  Bila nak guna hanya blend saja...begitulah menurut pesan mak sedara. 
Wassalam.

No comments:

Post a Comment