Saturday 16 November 2019

Khabar Tanaman.

Assalam....
Hampir 2 minggu tidak menjenguk ke sini, ari itu dah bersih daripada lalang dan rumput.  Kali ini lalang dan rumput renek juga sama naik subur, maklum dapat cukup air hujan dan sinaran matahari.  Tak sempat nak berehat, capat gunting potong rumput, setelkan yang ini dulu baru boleh berehat. 


Alhamdulillah pokok durian belanda pemberian mertua nampaknya dapat tumbuh dan keluar pucuk muda.


Pokok limau purut yang dah dipindahkan dari polibeg dapat juga terima tempat baru.


Pokok telang yang dah mula nak memanjat pagar.


Dari beberapa ranting kesum, hanya satu yang berjaya keluarkan daun, mungkin perlukan teduhan terlebih dahulu.


Kucai dah boleh tuai jika nak buat cucur.  Daun kemangi dan berbunga dan bunga mula nak kering, takpe kita biarkan dulu, moga ada bibit baru akan muncul.


Pokok cekur yang tak menghampakan, kedua-dua pasu hidup subur nampaknya.


Tunas tu sama dua minggu lepas, tiada perkembangan, 2 batang lagi dah kering.  Harap yang ini boleh teruskan perjuangan mencambahkan tunas kelor.


Pokok serai yang dah mula keluarkan daun, boleh nampak kan rumput sekeliling pun subur juga bercambah.  Walaupun tanah tu banyak batu tapi cukup nutrien untuk pertumbuhan pokok dan rumput.


Ini ada pokok additional untuk kebun mini, daun pandan, kunyit dan lengkuas bawa balik dari kampung tuari.


Dalam bekas polisterine tu pula dicucukkan keratan cukur manis dan tabur benih pokok raja, sementara keratan yang tanam terus ke tanah adalah keratan ubi kayu.   Moga boleh sesuaikan diri ditempat baru mereka ini.

Lepas ini kena sulam balik pokok yang mati, terutama pokok kari dan kelor, lepas ini kita pantau lagi perkembangannya nanti.  Tengah nego dengan orang agar dia buatkan kotak kayu untuk menanam selain guna kotak polisterine, moga terbuka hati dia buatkan cepat-cepat. 
Wassalam.

2 comments:

  1. wah dah update! seronok tengok kebun orang. semoga termakbul hajat nak dapat kotak kayu tu ye

    ReplyDelete