Sunday 24 November 2019

Monumen, Temerloh Titik Tengah Semenanjung (TTTS)

Assalam...
Hari tu balik dari kenduri di Resort Tekam, dapat singgah sini, itupun setelah kita tidurkan tuan driver.  Bila tuan driver tidur, 2nd pilot yang ganti boleh lah kita gula-gulakan nak pergi mana-mana.  Pesan ke second pilot nanti sampai simpang masuk highway kat Temerloh, jangan masuk simpang tu, awak terus jer ikut signboard ke bandar Temerloh atau Mentakab dari sana nanti kita cari pula laluan ke Lancang.


Masa kami sampai tak ramai orang, ada beberapa buah kereta yang tak diketahui keberadaan penumpangnya.  Kawasan ini terletak di tepi jalan besar, tapi nak masuk ke kawasan parkir tadi laluan dibuka separuh sahaja,  sebab tak siap sepenuhnya lagi kan.


Musolla ada, bagi yang belum, sila lah.  Kami tadi dah jamak siap-siap masa singgah zohor di masjid Tengku Mahkota, Jerantut.


Kami ingatkan keluar-keluar dari kereta boleh terus nampak monumen TTTS tu, rupanya kena menapak sedikit untuk sampai ke atas.  Laluannya (pavement) cantik, dalam kepala otak bagus untuk berolahraga, jika ikut lingkaran yang disediakan tu.  Tapi petang tu kami ikut jalan short cut lah, tak perlulah nak skema ikut laluan yang berbelok-belok tu.  Ini pandangan daripada atas monumen ke kawasan masuk tadi.


Kedudukan monumen TTTS di tengah-tengah, pandangan daripada gerbang hijau tepi paya.  Tak pandai nak fokus guna phone cap ayam.


Master plan untuk kawasan Temerloh Titik Tengah Semenanjung (TTTS).  Masih ada yang belum siap sepenuhnya, tapi sudah boleh dikunjungi.


Landmark JUPEM, jupem tu apa? Jabatan Pemetaan Malaysia.  Apa fungsi dia?, segala hal mak nenek yang berkenaan peta memeta tu kerja dia lah.  Nasib dia tak tanya peta tu apa? ada juga yang kena hantar balik pergi sekolah belajar geografi, jangan hanya kenal dan tahu buat peta atas bantal.  Geografi masih menjadi subjek pembelajaran ke di sekolah?, puluh tahun dah tinggalkan sekolah.


Jupem ini lah yang membuat kajian untuk menentukan kedudukan sebenar TTTS ini.  Jika sebelum ini (zaman pemerintahan British) titik tengah Semenanjung terletak di 2 lokasi iaitu di Kampung Belimbing Lipis dan dan Kampung Kertau Maran.  Bukan kerja senang nak tentukan TTTS ini, Jupem menggunakan pelbagai kaedah dalam menentukannya antaranya rupa bentuk muka bumi tanah semenanjung, pengiraan jisim dan kaedah matematik.  Di akhir pengiraan mereka menemukan titik tengah adalah di Kampung Paya Siput, Lancang.  Lebih menarik TTTS sebenarnya teletak betul-betul di bawah sebuah pondok di pusat pengajian agama Madrasah Darul Ulum yang diusahakan oleh Encik Sabaruddin Othman.


Jarak untuk balik ke sarang masing-masing.


Bentuk monumen TTTS (Temerloh Titik Tengah Semenanjung.  Awan dan langit pun macam bagi kerjasama petang tu, cantik sangat. 

Harap orang kampung sekitar dapat manfaat daripada pembangunan kawasan ini dan tuan driver boleh lencongkan laluan ke sini masa balik kampung akan datang sebab banyak lagi tempat menarik dekat-dekat sini.
Wassalam.

2 comments: