Monday 18 November 2019

Sayur Bening campur-campur.

Assalam...
Sudah lama tak makan sayur bening, ada yang tak faham dengan kata bening ke? Sayur yang di masak rebus dan campak-campak gitulah.  Ini baru betul-betul kaedah campak-campak.  Semua jenis sayur boleh dibening, tapi kena masukkan bertahap-tahap lah dalam kuah tu.  Jangan pula campak sekaligus semua sebab ketahanan sayur tak sama.  Yang jenis keras kena masuk dulu, agak dah lembut baru masukkan sayur yang cepat lembut (cepat masak).  Saya kalau jenis daun-daun tu masukkan ketika nak stop memasak, masukkan sayur dan tutup api, gitulah kaedahnya. 


Sayur ini hari tu adik bagi dari Cameron, segar lagi.  Mula nak buat sayur asam @ asem tapi tukar jadi sayur bening sudah.  Masak semangkuk besar, macam tau-tau jer ada orang nak datang makan lunch bersama-sama.


Sayur Bening Campuran
Sumber:  Mulia

Bahan-bahan
2 ketul jagung - potong seinci
Segengam cendawan
Segengam pea sprout
1 pkt green pea
1 urat labu kuning - potong dadu 
1 ulas bawang merah hiris (optional)
Garam dan serbuk perasa
Air secukupnya

Cara Penyediaanya
*  Jerang air dalam periuk hingga mendidih,  masukkan hirisan bawang, garam dan serbuk perasa.
* Masukkan jagung dan labu, biar hingga mendidih dan sayur masak.
* Masukkan cendawan dan sayur daun.
* Tutupkan api, angkat periuk daripada tungku dapur untuk menghentikan proses memasak, supaya sayur segar.
* Hidangkan ketika panas.
 
Sayur bening kalau stail saya memang tak letak bawang, semata-mata air dan garam tapi ada yang kata kedekutnya bawang pun tak letak macam ini memang boleh cepat kaya.  Terpulang ikut citarasa masing-masing nak letak boleh tak letak pun tak apa.  Manis dari sayur tu akan menambah rasa kuahnya.  Asyik eh hirup kuahnya, segar gitu.
Wassalam.

1 comment:

  1. Saya pun suka sayur bening, tapi mesti nak campak cili padi sebijik-sebijik. Gigit sekali masa suap dengan nasi.. Sayur bening ni kalau letak jagung memang kuah akan mesra sedap.. kan? Kalau takda jagung saya letak putik jagung..

    ReplyDelete