Tuesday 19 November 2019

Feri Pulau Pinang

Assalam...
Hampir 10 tahun tak naik feri, sejak berhijrah keluar dari Penang.  Ada beberapa kali masuk pulau tapi hanya lalu jambatan, sebab selalu asyik nak cepat saja.  Kali ini nak cepat juga, tapi memandangakan kawasan yang dituju tu dan arah kami datang tu, lebih dekat jika menggunakan perkhidmatan feri.  Pagi tu nak jemput Dekna di GH Penang untuk bawa balik makan kenduri di Sidam.  Masih awal pagi dan hari cuti umum hari itu, harap-harap tak ramai orang lagi.


Jalan nak masuk ke laluan kereta masuk feri pun dah susah nak cari.  Sudah ada Penang Sentral tersergam indah di situ.  Lama juga kawasan jeti si sebelah Bagan ini nak membangun sejak kejadian kebakaran dulu, jenuh pengguna penggakutan awam nak menunggu terminal yang elok.


Percubaan mencari laluan kereta untuk masuk ke feri, agak mencabar macam orang pertama kali nak pi naik feri. Pertama kali salah lorong masuk laluan ke terminal bas, kedua masuk mall sampai ke parking puncak teratas Penang Sentral, dalam hati takkan lah laluan ke feri tu berada di tingkat atas mall, nak kena terjun tiruk ker masuk dalam feri.  Ketiga silap lorong lagi.  Nasib tak busy lagi jalan pagi tu, duk lah kerja tawaf kat kawasan tu tak jumpa-jumpa.


Kali ke-4 baru berjaya, ikut laluan betul dan jumpa tol nak masuk feri, sorok muka malu sebab konon pernah duk Penang bertahun lamanya.  Bukan salah cheq, salah depa pi tukaq laluan kena kona banyak tempat.  Pagi tu tak perlu beratur lama, beratur lepas tol jer sikit.  Tapi nak terkencing pulak dah, tegang urat kencing cari jalan tadi, mujur ada tandas kat luar kawasan tol, berlari saya dengan Fadilah cari tandas.  Ingatkan Fadilah saja ikut nak teman, rupanya dia pun nak terkencing juga. 


Balik dari tandas, dah banyak kereta cantas laluan kami.  Ingat tadi mr. driver dah masuk dalam feri tinggalkan kami, baiknya hati dia parking tepi bagi laluan kat kereta lain masuk dulu sementara kami settlekan urusan.

Kami dapat tempat di tingkat bawah, sejak dulu tingkat bawah ini memang khas untuk kenderaan saja.  Dah elok parking, feri mula bergerak dan kami bergerak naik ke tingkat atas untuk panorama yang lebih auw.


Ada feri yang khas untuk kenderaan saja maksud atas dan bawah untuk kenderaan dan bukan untuk penumpang berjalan kaki.  Sekarang ada pula yang begini, tingkat atas bercampur kenderaan dan pejalan kaki.  Fungsi ubah ikut sesuaian semasa lah kan.

Kiosk menjual jajan dalam feri.


Waktu ini jerebu, nampak samar-samar saja jambatan pertama.


Masing-masing teruja naik feri, yang pertama kali atau mereka yang dah biasa nak feri Pulau Pinang akan jadi suka.  Rasa dia lain macam tau, rileks jer, sedar-sedar feri dah menyandar di jeti.


Tempat menyimpan jaket keselamatan untuk tingkat bawah feri.  Agaknya ketika ada kecemasan baru jaring tu akan terbuka.  Tinggi kedudukannya tak tercapai dengan tangan.


Sedia untuk keluar dari feri, selamat datang ke Georgetown.  Sekarang nak cari jalan ke hospital pula, mesti Dekna dah tunggu lama, tadi kata dah dekat nak sampai.  Ketika luar dari pulau kami lalu jambatan pertama, nak cepat sampai makan kenduri.


Pesisir pantai kawasan jalan Tengku Kudin dah bertukar wajah, kawasan tambah yang menempatkan kediaman dan facility luxury tengok dari luaran.  Tiada lagi kawasan pesisir tempat kami bersiar-siar ambil angin laut jalan kaki menyusur sampai ke bawah jambatan.  Tinggal kenangan semua itu memori indah, pertengahan zaman 90-an.


Betul lah kata orang zaman muda belia, kita banyak tenaga dan berani.  Merempit lalu jambatan ini dah biasa, pernah singgah duduk-duduk kat tembok dekat tiang seri nak ambil gambar.  Sekarang ni aksi tu memang tak boleh lah, baru bagi signal nak singgah kereta peronda jambatan nanti mai perhambat pi melingkup.


Kali ini komplit pakej masuk Penang, semalam tu masuk lalu jambatan kedua.  Pagi ini masuk ikut feri, keluar (balik) lalu jambatan pertama.
Wassalam.

2 comments:

  1. Dulu masa duk padang serai selalu jugak pergi penang sebab adik belajar kat usm tu..tapi tak pernah lagi naik feri..lalu ikut jambatan pertama n kedua je pernah

    ReplyDelete
  2. singgah malam ke sini, kami pernah sekali naik feri ni nak balik seberang, ingat kan main masuk je rupanya ada kereta dah queue panjang belakang, nasib baik tak kena marah sebab ter potong queue depa hhe :)

    ReplyDelete