Wednesday 13 November 2019

Chalet Warisan Puan, Paya Datok, Alor Gajah Melaka

Assalam...
Kanduri majlis perkhawinan sepupu diadakan di Chalet Warisan Puan, mulanya kami ingatkan majlis diadakan dalam dewan dengan suasana moden tetapi ternyata salah. Di adakan diperkarangan Chalet Warisan Puan dengan suasana kampung.  Mula kami pun ingat nak menginap di chalet ini, tapi rupa-rupanya 6 unit chalet yang ada sudah ditempah kesemua oleh pihak pengantin.

Pelamin dan meja tetamu utama serta meja pengantin berdekatan dengan rumah tuan punya chalet.  Melihat pada rumah tradisi tuannya saja sudah terpesona ini kan pula chalet-chalet yang dibina dengan gaya rumah tradisi melayu lama.


Unit chalet yang besar dikenali sebagai Omak dan Abah, boleh menempatkan 6 orang dewasa dan ada 2 katil saiz queen.  Terletak paling atas sekali, sesuai sebagai susunan teratas dalam keluarga.


Ini unit chalet atok, maaf tiada gambar dalaman chalet, sebab masa tu semua orang sibuk melayan tetamu di bawahagian bawah, kang terjah masuk dikata penceroboh pulak.  Tapi setiap unit dilengkapi dengan kemudahan asas bilik air, katil tilam, tv, mini bar, penghawa dingin dan sebagainya.


Persekitaran chalet yang dijaga rapi dan sangat bersih.  Terdapat pokok buah-buahan dihalaman, suasana seperti kita tinggal di rumah kampung sendiri.



Unit chalet ondang kedua besar yang boleh memuatkan lebih penganjung, semua untuk satu family yang terdiri daripada 4-6 orang.


Ini pula adalah dapur dan tempat makan yang disediakan.  Pengunjung boleh masak-masak di sini.



Ada pondok (pundang) untuk berehat-rehat.


Telaga pun ada, mana tau ada yang nak merasa pegang timba nak cuba ambil air dari dalam telaga.  Nak bagi anak-anak mencuba mandi air telaga pun boleh.


Tempahan untuk sebarang majlis, katering, khemah dan sebagainya boleh diuruskan di sini, kurang beban nak uruskan banyak hal.

Yang berminat untuk menginap di Chalet Warisan Puan, boleh call nombor talipon tu, atau bercadang nak buat sebarang majlis pun boleh.

Tahniah pada tuan punya chalet, idea untuk menjadikan kawasan chalet sebagai tempat kerja kahwin sangat-sangat fantastik.  Dapat membantu pasangan yang ingin membuat majlis di kampung dalam masa yang sama seisi keluarga dapat berkumpul semua.
Wassalam.

4 comments: