Sunday, 18 October 2020

Muzium Bugis, Pontian Johor

Assalam...
Kisah lontar belakang, beberapa tahun dulu ketika berkesempatan berkunjung ke Muzium Bugis yang terletak di Taman Awam Sungai Rambah, Pontian Johor.  Sejarah penubuhan muzium ini pada awalnya diasaskan oleh Tuan Haji Abdullah bin Ahmad @ Tok Dollah (arwah) yang suka mengumpul bahan-bahan yang mempunyai nilai-nilai warisan sejarah etnik Bugis di negeri Johor khususnya daerah Pontian.  Minat yang mendalam untuk mengumpul bahan-bahan sejarah bukanlah sesuatu yang mudah dan memerlukan biaya yang tinggi untuk dirialisasikan.  Mulanya hanya dikenali sebagai Warisan Bugis, namun pada tahun 1994, impian Tok Dollah menjadi kenyataan berikutan pengiktirafan oleh Yayasan Warisan Johor,  di mana terdirinya sebuah Muzium Bugis yang pertama di Malaysia.

Muzium Bugis ini telah ditubuhkan pada tahun 1982 oleh Pak Dollah atas minat yang mendalam serta hasrat mahukan generasi akan datang mengetahui sejarah asal usul serta menghargai adat resam warisan bangsa Bugis masa lampau. Di sini terhimpun lebih kurang 2000 artifak termasuk koleksi senjata, pakaian, barangan tembaga, duit lama, perhiasan dan peralatan harian serta gambar-gambar lama yang menyimpan pelbagai kisah bersejarah.
Kawasan taman awam ini menarik untuk dikunjungi, berhadapan dengan laut Selat Melaka. Sangat sesuai untuk berekriasi seisi keluarga di samping itu boleh melawat Muzium Bugis.
Kedatangan kami pagi itu disambut oleh Tok Dollah (arwah masih sihat ketika itu), beliau membawah kami melawat dan memberi penerangan pada setiap ruang dan bahan yang dipamerkan di dalam musium ini.
Dewan utama ini akan kita jumpa mula-mula ketika memasuki dalam bangunan muzium.  Ramai juga pelawat yang boleh dimuatkan dalam satu-satu masa di sini.
Bahagian hadapannya di gantungkan dengan gambar tokoh-tokoh terdahulu di kalangan raja-raja, pemimpin dan pembesar di alam melayu.
Arung Palakka, anak raja Bone yang memerdekakan kerajaan Bone daripada jajahan kerajaan Gowa.  Kisah sosok tubuh ini sering dibahas sebagai seorang pahlawan atau pengkhianat?
Selain bahan-bahan berkaitan dengan etnik bugis, turut menjadi koleksi di muzium ini adalah artikel yang berkaitan dengan peristiwa sejarah negeri Johor, kisah bintang filem dan peristiwa-peristiwa utama di Tanah Melayu dan Singapura.

Surat titah Sultan Ibrahim (Sir Ibrahim) kepada Dato Ungku Mohsin selaku orang Opis Tanah, Johor (Pegawai Pejabat Tanah Johor)  ketika itu.
Antara koleksi berharga yang terdapat di sini adalah al-quran tulisan tangan pada kulit kambing yang dihasilkan pada tahun 1311.
Himpunan duit syiling lama.
Saya pernah jumpa wang kertas seribu ini awal tahun 90-an, wang sepupu yang disorok bawah laci...hehehe.
Koleksi senjata yang dipamerkan.
Senjata kecil, matanya diperbuat daripada gading atau tanduk haiwan.  Mungkin inilah yang dipanggil sebagai cobo, senjata yang sering disembunyikan dibahagian pinggang untuk tujuan mempertahankan diri pada zaman dahulu.
Tok Dollah mendirikan sebilah parang di atas sebongkah batu.  Sambil melakukan itu sambil berseloroh dan memberi banyak kiasan yang sangat mendalam tentang kisah masyarakat Melayu dari sejak dahulu kala.  Ada sebagaiannya yang saya kurang faham dengan maksud kiasan tersebut.
Hariz tak lepaskan peluang nak ambil gambar pada parang berdiri di atas batu.
Sebahagian peralatan pertanian, pertukangan dan alat memproses makanan zaman dahulu.

Koleksi bagasi orang dulu-dulu, tahan lasak melompat kat atas tu pun tak pecah.
Siapa yang masa kecilnya menggunakan 2 jenis lampu ini? Lampu gas atau minyak tanah.
Sample pelamin, pengantin bugis.
Peralatan muzik yang dipamerkan, ada gambus, kecapi, gendang dan kompang.
Susunatur penyajian makanan dilakukan.
Busarak iaitu terdiri daripada dulang berkaki dan penutup tempat meletakkan hidangan dalam sesuatu majlis keraian orang bugis.  Benda ini masih digunakan hingga sekarang.
Set cawan dan pinggan unik menjadi koleksi kesayangan pengasas muzium.  Beriya-iya Tok Dollah tunjukkan kepada kami, wajah yang kelihatan pada bahagian dasar cawan ketika di letakkan di tempat terang.
Ini kah yang digambarkan sebagai sang puteri dari negara tiongkok iaitu Puteri Hang Li Po?
Antara koleksi pinggan mangkuk lama yang diperbuat daripada kaca dan porceline.
Berseni sungguh cara orang lama menghidangkan air minuman.  Bekas lapik gelas dan penutup bercantum dengan tali atau rantai dari material yang sama.
Periuk tanah dan mangkuk tembikar.
Unik cara penyimpanan peralatan dapur masyarat dahulu.
Sudu garfu dan senduk yang diperbuat daripada tembaga.
Bilik peraduan zaman dahulu, katil besi guna kelambu dan tinggi serta mempunyai kolong di bawahnya.  Kami dulu-dulu bila bangun pagi, cepat-cepat kemas katil dan dilarang sama sekali untuk baring di atasnya.  Bahagian bawah kolong itu selalu menjadi pot untuk bermain.
Perhiasan kepala, gelang tangan, gelang kaki, rantai dan doko yang digunakan oleh puteri raja zaman dahulu, masih dapat di lihat perhiasan ini diguna pakai oleh pengantin bugis masa kini.
Koleksi cucuk sanggul.
Caping, alat untuk menutup bahagian kemaluan kanak-kanak zaman dahulu.  Dulu nenek-nenek kami jika bercerita (ramai yang tak tahu menyebut tahun) jadi mereka merujuk zaman sering menyebut benda ini,  dia akan berkata ketika itu kanak-kanak masih bercaping membawa maksud zaman lampau.
Caping yang dipakai oleh kanak-kanak orang kebanyakan menggunakan caping perak atau tembaga, sementara anak bangsawan caping mereka diperbuat daripada emas.  Banyangkan jika ada yang menyimpan caping emas zaman ini, boleh dijadikan modal dengan nilai emas yang sangat tinggi. 
Semoga muzium ini kekal terpelihara sampai bila-bila oleh waris Tok Dollah ataupun oleh pihak-pihak yang dipercayai untuk menguruskannya.
Muzium bugis dibuka setiap hari kepada pengunjung dari jam 10 pagi hingga jam 6 petang.  Muzium yang diurus dan dikawal selia oleh keluarga arwah Haji Adbullah bin Ahmad  tidak mengenakan sebaran bayaran, namun jika pelawat ingin memberi sumbangan amat dialu-alukan sebagai sokongan dan dana untuk membiayai kelangsungan muzium.
Wassalam.

11 comments:

  1. best kalau kadang kadang pegi muzium

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sesekali jalan2 sampai sini, rugilah kalau tak terjah...nak datang saja2 jauh pulak,

      Delete
  2. Sejarah Bugis memang menarik. Teringat belajar sejarah ada 4- 5 daeng bersaudara. Alamak lupa sudah nama-namanya, Daeng Parani, Daeng Marewah, adakah nama itu?

    ReplyDelete
  3. Wak yang dekat pun belum pernah sampai lagi

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. Rajin pengasas dia mencari bahan dan duit keluar pun mesti banyak

      Delete
  5. ooh dh besar muzium bugis nih skrg erk., dulu rumah kecik tepi jalan besar tu je., ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iye Wak dh besar, arwah Wak Dollah pun ada cerita asalnya rumah kecil jer tempat pamerkan koleksi tu...

      Delete
  6. Al-Fatihah untuk arwah Tok Dollah. Wah, saya orang Johor pun tak sampai lagi. Suka muzium jugak. Boleh habis masa berjam2 kat sini

    ReplyDelete