Sunday 11 October 2020

Sahabat Dunia Akhirat

Assalamm...
Memang awak lah sahabat dunia akhirat saya, setakat ini tiada siapa yang dapat gantikan tempat awak.  Sahabat saya poskan buku karya Ustazah Asma' Harun sebagai hadiah yang terkantoi katanya.  Hadiahnya sampai awal 2 hari daripada tarikh yang dia jangkakan.  Dah lah pos salah alamat, pergi rumah bangla, jenuh adik sebelah rumah tu kait guna payung sebab tuan rumah tak ada kat rumah, belum balik kerja.  Bila saya inform dia kata salah alamat, dia cakap sama lah hari tu ko hantar beg pun, hariz kena panjat pagar orang nak ambil bungkusan.  Kiranya fair and square lah kan, ko salah, aku pun salah untung barang dapat.

Mari kita belek-belek sikit isi kandungan buku ini, oh penuh dengan nasihat dan kisah tauladan untuk sahabat berkasih sayang kerana Allah.  Semoga saya dapatkan habiskan membaca buku ini, hobi yang dah lama juga saya tinggalkan akibat terlalu leka membaca di medsos.

Jom saya ceritakan sikit pasal sabahat saya ini, kenal dia ketika kami sama-sama belajar di utara dulu.  Pelbagai kisah suka dilalui bersama, dia merupakan anak yatim yang kehilangan ibu ketika masih bayi dan membesar dengan kakak serta abang sebab tu dia selalu kata dia banyak belajar tentang adab dari saya kerana saya membesar dengan tunjuk ajar seorang ibu.  Sebab kami sama-sama nak berjimat masa belajar, nasi kami beli sebungkus makan berdua, pergi kuliah naik motor berdua (saya membonceng) eksiden pun berdua, saya patah kaki dia hampir hilang kepala lutut dan gigi.  Baju dan bantal jangan cakap memang selalu share sampai ada yang mengata dan melemparkan kata nista.  Cuti mid-sem saya tak balik kampung sebab tambang murah masa tu belum ada lagi, saya akan ikut dia balik kampung di Johor.  Abang kakaknya Alhandulillah terima saya macam adik diorang juga, sampai sekarang kalau diorang nak korek cerita adik mereka ini, mereka akan tanya saya.

Walaupun masing-masing sudah ada kehidupan sendiri, tinggal berjauhan tapi tak pernah kami terputus hubungan.  Bukanlah maksud kami bersahabat kena berkomunikasi setiap hari, atau berjumpa, tidak, persahabatakan kami tak bersyarat.  Ikut keselesaan nak hubungi bila-bila masa tak kisah, kadang sama-sama senyap kadang tiap-tiap hari cerita di whatapps.  Walaupun kami sama-sama ada ramai kawan di sekeliling kami, tapi tak sama, saya boleh bergantung sampai ke tahap boleh minta pinjam duit bila-bila masa saya perlu.  Dia pula tak akan banyak soal, abis tanya pun mana nombor akaun sebab dia memang pelupa, dapar nombor terus saja transfer.  Begitupun baiknya dia, saya sentiasa ingatkan diri jangan sampai ambil kesempatan atas kebaikannya. 

Ulama pesan jika kamu dapat sahabat yang sentiasa mengingatkanmu tentang Agama Allah dan Rasul, gengamlah dia dan jangan lepaskan.  Ya Allah kau perkenankanlah hajatnya dan hajatku untuk sama-sama berpimpin tangan menjadi tetamuMu hingga ke jannah.  Ma'ani Abdul Samat yang selalu lupa, mengingati hari lahirku tahun ini yang aku sendiri pun sudah lupa.
Wassalam. 

10 comments:

  1. Wah indahnya persahabatan yg terbina :) a good book to read . Kelakar part hantar salah alamat hahaha .

    ReplyDelete
  2. Tak tahan gelak kait parcel guna payung di rumah bangla...ahaks!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mula dah mati akal nak buat macam mana, nasib jiran tu keluar dan bagi payung tu kait.

      Delete
  3. bersahabat selamanya hingga membawa ke syurgs

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah..dikurniakan sahabat yg baik..semoga ukhwah tetap segar hingga ke syurga..

    dugaan nk dapat parcel..hehe..

    ReplyDelete