Wednesday 25 March 2020

Penyaram @ Kuih Jompo-Jompo, Koleksi Resepi terbaik

Assalam...
Kuih penyaram @ jompo-jompo @ cucur jawa @ kuih topi, itulah nama penggilannya.  Walaupun agak renyah menghasilkannya tapi seronok sebab suka akan kuih ini.  Mak-mak kita dulu buat main aga-agak saja sukatannya, tapi hasil penyaram mereka tip top.   Saya respect cara mereka hasilkan penyaram, jika yang pertama kurang baik hasilnya mereka cepat-cepat adjust untuk dapatkan hasil yang cantik.  Kalau saya adjust sampai habis adunan tak dapat yang begitu, kuih penyeram yang cantik bentuknya seperti topi, tepi-tepi berlekuk, struktur dalam berlubang-lubang dan lembut.


Sebelum lupa kita simpan sini, resepi terbaik kuih penyaram setakat yang pernah dicuba.  Hasil penyaram daripada resepi ini adalah penyaram yang lembut, simpan sampai keesokkan pagi pun masih lembut.


Kuih Penyaram (Jompo-jompo)
Sumber: HaSue

Bahan-bahan
500gm tepung gandum
100gm tepung beras
650ml air (200ml air panas + 450ml air kosong)
3/4 sud teh garam
500gm gula merah / apong / areng
Minyak masak



Cara Penyediaannya
* Dalam bekas satukan tepung gandum dan tepung beras.
* Dalam bekas lain, bancuh gula apong dengan 200ml air panas (boleh juga dimasak seketika untuk mencairkan gula terutamanya jika guna gula melaka.
* Apabila gula cair sepenuhnya boleh lah tambahkan air selebihnya.
* Tuang air gula tadi ke dalam tepung dan kacau guna hand whisk sehingga sebati.  Masukkan garam dan kacau lagi.
* Tapis adunan  dan perap semalaman.
*  Panaskan 2/3 cawan minyak masak (guna api perlahan), ambil satu senduk kecil dan tuang adunan di tengah-tengah kuali.
* Biarkan sehingga ia masak dari tepi ke tengah baru lah di terbalikkan.

Kawan saya kata jangan mengaku orang Sabah jika tak kenal dengan kuih penyaram.  Kalaupun mungkin banyak nama tetapi rata-tara suku kaum di Sabah pandai buat kuih penyaram ni.
Wassalam.

1 comment: