Saturday 21 March 2020

Kacang Goreng Bawang Putih

Assalam...
Hasil stay at home pada hari ke-3 Perintah Kawalan Pergerakan, moga hari-hari seterusnya lebih produktif dan tidak lemau.  Angka kes positif semakin meningkat dan membimbangkan begitu juga kematian, di tambah dengan daerah-daerah yang dikategorikan sebagai hulu turut menunjukkan kes positif.  Kalau tanya kenapa boleh kawasan jeruk ada kes, jawapan tak lain dan tak bukan sebab adanya mobility, adanya pergerakan manusia.



Mari legakan tekanan dengan menguyah kacang bawang putih.  Tapi bawang putih tu tergaring lah pula sebab goreng sekali dengan kacang.  Tapi rasa still ok takde pun rasa hangit, lain kali kena goreng berasingan ya baru cantik hirisan bawang putih tu.  Nak buatnya senang saja lebih-lebih guna kacang yang telah dikupas, dulu memang kupas satu-satu kulit tu memang selalu kena dera kupas kulit kacang ketika menjelang hari raya.


Kacang Goreng Bawang Putih
Sumber: Hjh Timah

Bahan-bahan
Kacang tanah
Hirisan bawang putih
Air garam
Minyak untuk menggoreng

Cara Penyediaannya
* Jika menggunakan kacang tanah masih ada kulit.  Rendam kacang tanah dengan air panas hingga kulit kacang kembang dan kupas bersih.
* Tumbuk bawang putih atau hiris dan gaul dengan kacang.
* Goreng dengan minyak penuh hingga kekuningan.  Sebelum diangkat titiskan air garam.
* Angkat, toskan minyak dan sejukkan.
* Simpan dalam bekas kedap udara.


Dah letak dalam botol kecil-kecil, senang jika nak makan atau nak bawa ke mana-mana. Nak ke mana lah musim-musim covid-19 ni, maksud saya ketika nak makan tu ambil lah seorang sebalang jangan gaduh-gaduh.

Sudah mengunyah tak pandai berenti lah pula, rasa-rasa kalau nak jual ada orang yang nak beli tak.
Wassalam.

1 comment: