Monday 23 March 2020

Kuih Keria, Kampung Limbongan Melaka

Assalamm...
Pepagi kita mencari kuih keria Limbongan yang viral, ini sebelum kita pergi rumah kenduri.  Jarak antara penginapan dengan lokasi tu macam tak jauh sangat, tu yang kita pergi.  Bukan tak pernah makan, dah pernah tapi bukan sendiri yang beli, sendiri beli kat Batu Berendam hari tu, sedap juga.  Ikut lokasi pak google boleh pula sampai ke tempat Avocado Melaka ni, jumpa avocado dan coconut shake jer.  Eh mana gerai kuih keria tu, nak tanya cam malu-malu kuching plak, last-last jalan kaki menyosong arus nak cari kuih keria.



Sebenarnya kat sini ada beberapa gerai keria pak haji dan mak hajah, cari jelah gerai-gerai sepanjang jalan nie.  Kami pergi yang sebelah Masjid Kampung Limbongan, kuih keria Hajah Rahmah.


Tepatnya berhadapan dengan gerai popia meletop ini.  Depa punya papan iklan tu meriah sangat, sampai confius makcik nak mencari keria.


Baru buka masa sampai tu, jadi tak ramai lagi yang beratur.  Kuih keria pun baru siap sira, masih panas-panas lagi.  Nampak tak ada tali di situ untuk lorong beratur, maksudnya memang selalu ramai orang lah kan beli keria kat sini.


Tu dia abang tu pulun kira masuk kan dalam paper bag, satu paket 10 biji kuih.  Abang, saya nak 4 paket kuih keria dan 1 paket campur kuih bom dan kasturi.


Mereka ada set laksa dan kuih keria.  Konsep nak sama dengan makan laksa dengan pulut panggang yang kat Kuala Perlis kot.  Tak beli lah tapi sebab nak pergi makan kenduri kan.  Hanya beli kuih keria dan kuih lainnnya.



Pesanan jangan sekali-kali cuba pegang kuih keria yang panas, nanti melecur jari-jari awak.  Panas gula merah tu lain macam tau, boleh melekat kulit.


Kuih yang banyak nama dan buat keliru kadang, ada panggil kuih bom, kuih bijan, onde-onde, onde cina.  Mana satu betul pun tak tahu, kesemua yang di atas adalah jawapan betul atau kesemua di atas adalah salah?


Kuih rengas, kuih kasturi, kuih kacang hijau, tapi yang ini kacang hijau dah bertukar jadi gelap.  Beli juga 2 jenis kuih tu nak rasa, tapi rasanya lebih baik fokus pada keria.  Yang dua tu rasa dia biasa-biasa saja.

Banyaknya borong, nak buat apa banyak-banyak nie (annoying betul pertanyaan tu).  Nak makan lah, tak sampai tempat di tuju sepeket dah selamat masuk perut.  Kan nanti banyak tempat nak singgah kita share-share lah.
Wassalam.

1 comment:

  1. Dulu rumah lama dekat sedikit dengan tempat kuih keria Limbongan jadi selalu pergi beli.

    ReplyDelete