Thursday 20 September 2018

Kenduri Di Kampung Baru Purun, Temerloh

Assalam...
Ini kenduri di Temerloh ketika salah satu cuti panjang hujung minggu lepas, jadi takdelah masuk kategori duduk mereput di rumah time cuti-cuti yek.  Bersendirian dari KL sebab en. Abe kena kerja, pergi dan balik naik bas ke Temerloh.  Adik ipar dan mertua jemput dan hantar balik di stesen bas Temerloh.  Gigih kejar bas jam 8 pagi, sebab takut kena tinggal, nasib tak beli tiket paling awal jam 7.30 pagi.  Sedap sambung tidur sepanjang perjalanan, bangun-bangun dan sampai, tiada stress.

Kenduri sambut menantu ceritanya, isteri tuan rumah tu sepupu ayah yang pertama kali saya jumpa.  Mulanya ingatkan Mokde yang buat kenduri, macam yang en.Abe bagi tahu, rupanya orang lain dah.  Begitulah kalau tak kenal sedara, mereka ini keluarga besar tapi tak kenal antara satu sama lain, jarang jumpa ish ish.  Kenal adik beradik saja, pangkat sepupu tu dah ramai yang tak kenal.  


Sekarang yang dapat kenal pun muka-muka yang biasa jumpa.  Pernah bertandang ke rumah mereka atau jumpa sesekali ketika ada majlis kenduri sedara begini.  Mak Long Ros (Kerambit) ada plan nak buat family day untuk big family Pahang, idea yang bagus tu, moga-moga dapat dilaksanakan dan semua ahli dapat hadir.


Menu kenduri yang dihidangkan, lauk-lauk kampung dengan ikan masin.  Sebelum majlis bermula diadakan marhaban dan tahlil ringkas, doakan semoga majlis diberkati Allah swt, dan pasangan pengantin menjadi keluarga sakinah mawaddah warahmah.


Mari zoom lagi masak lemak umbut sawit yang sangat sedap tu.  Menu kampung yang wajib ada di majlis kenduri-kenduri orang Pahang, cuma kalau kenduri orang Jerantut, khasnya Batu Balai menu umbut mereka buat acar bukan masak lemak macam ini.  Mereka tak makan gulai tempoyak time kenduri sebab itu dah kira menu harian orang Pahang.

Selalunya kenduri kampung di Pahang tak berlangsung lama macam di Sabah.  Kedatangan tetamu paling ramai antara jam 11 pagi hingga 2 petang saja.  Tetamu datang macam serentak dan sebelum asar sudah selesai, lepas tu yang tinggal ahli keluarga pengantin terdekat saja.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment