Thursday 27 September 2018

A Day To Remember - Day 6 (27/09/2016)

Assalam...
Last chapter untuk cerita 10 budak hitam, hari terakhir tinggal kami bertiga yang masih belum balik ke tempat masing-masing.  Keluar lewat dari bilik hotel untuk pergi brunch cum lunch.  Efektif pegawai penguat DBKK ini, check out dari hotel tengok dah dapat surat saman sebab tak pamir resit parking.  Sebelum pergi mana-mana, kena settledkan saman tu dulu, walaupun kereta sewa tapi kena ada sikap tanggungjawab, cari kaunter DBKK untuk bayar saman.


Brunch cum lunch di pasar besar KK (pasar Gantung) sambil mencari sedara yang berniaga di situ tetapi tak jumpa.  Last makan saja lah di gerai nasi campur yang ada di situ.  Sedap sayur pucuk betik dan ikan bolu (susu) masak asam tu.


Fit ajak naik ke Signal Hill, naik guna kereta ya bukan hiking.  Dari sini boleh lihat sebahagian bandar Kota Kinabalu dengan jelas.


Ada map untuk rujukan kawasan pusat bandar atas bukit tu.


Dekat bangunan yang ada watermark tu, adalah Tourism Sabah berdepan dengan 63 Hotel, kedudukan 0 km, Kota Kinabalu.  Semalam dah lalu situ tapi tak jumpa the plaque mungkin dah terpijak tapi tak nampak sebab malam.


Kota Kinabalu pandangan ke arah kawasan Bandaran Berjaya dan Kampung Air, tempat saya pernah ukur jalan dahulu.


Last drama untuk kisah 10 budak hitam yang nyaris kena tinggal bas.  Adalah sedikit adegan filem tamil kejar-kejar bas hari tu.  Saya rasa driver tu mesti panas teliga kena bebel dengan makcik Fit sebab jalan tak ikut waktu yang ditetapkan.


Urusan kejar bas Fit dah selesai, kami nak pergi mencari sedara pula di Taman Sempelang, Sembulan.  Orang yang dicari telah berpindah ke tempat lain, nasib penyewa di situ tahu orang yang dicari tu pindah ke mana, dengan baik hatinya dia hantar kami ke Kampung Tanjung Aru Laut tempat saudara tu tinggal sekarang.  Masa dapat mengubah orang dan keadaan mereka yang kadang kita sendiri sukar untuk terima dan fahami.


Pusing kejap di kawasan Teluk Likas dan kawasan bangunan ini, pertama kali sampai sini sebenarnya.  Dulu interview biasiswa Yayasan bukan di sini tetapi di pusat bandar.


Dan ke sini, pit stop baru yang mesti dikunjungi di kawasan Likas.  Tak dapat nak sholat sebab sudah siap semuanya tadi dari rumah sedara di Tanjung Aru.


Ada peniaga durian di luar kawasan parking Masjid Bandaraya, En.Abe kata nak rasalah durian Sabah.  Beli 3 biji buah yang kecil tak ingat dah harga berapa, tapi tak mahal sangat lah.  Rasa ok ok saja kot.


Sebelum senja balik semula ke arah petagas, nak pergi collect barang-barang daripada rumah kak Atik.  Malam sebelum tu kak Atik ajar tidur rumah dia, tetapi tak nak susahkan dia kami check in  saja hotel dalam bandar.  Berhenti sekejap saja di rumah kak Atik sebab kami sudah janji dengan pihak kereta sewa untuk pulangkan kereta di airport nanti.  Ini kali ke-2 berurusan dengan kereta sewa ini, service dia bagus dan boleh main tawar-tawar lagi.


Masa nak check in, tup tup barang frozen saya kena re-pack pula walaupun dah cukup cantik dah saya packing.  Rasa geram juga sebab kena byar kos packing tu lagi, tapi klau tak buat nanti tak boleh bawa pula.  Ikutkan saja lah, orang di airport KKIA nie strict sangat pasal luggage, naik bosan kadang dengan diorang nie.

Urusan check in dah sudah, masih ada masa untuk berehat lelepkan mata barang sebentar, surau KKIA tempat tujuan.  Sebelum terbang selesaikan isyak, sebab rasanya masuk jer perut kapal terbang nanti nak terus tidur dengan harapan selamat sampai tujuan semua, dan cerita 10 budak hitam itu terus dikisahkan walau masing-masing telah terpisah.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment