Wednesday 26 September 2018

A Day To Remember - Day 5 (26/09/2016)

Assalam.
Waktu untuk kami check out daripada homestay sudah tiba.  Keluar lewat sikit hari itu (dekat tengahari) sebab Rinna dan Aerin akan berpisah dengan kami dah lepas ni.  Mereka akan balik terus ke KB dan KM.  Tinggal kami ber-5 yang nak jalan-jalan lagi di Kundasang sebelum patah balik ke KK petang itu juga.  Kami nak pergi tengok lembu dan singgah di War memorial sebelum balik ke KK.

Cuaca cerah memberi kami pemandangan indah berlatarbelakangkan Akinabalu dari pintu masuk ke Desa Cattle.  Macam tak percaya dua hari lepas kami berada di atas puncak itu.  Garisan-garisan putih tu adalah bekas kawasan runtuhan ketika gempah bumi.

Sebab tiada lembu yang kelihatan, bergambar sajalah dengan lembu batu tu.  Sebenarnya waktu meragut rumput dan kawasan ada waktu yang telah ditetapkan.  Proses memerah susu lembu pun dah selesai ketika kami sampai, hanya dapat makan ice cream yogurt dan minum susu saja.  Ok jom kita balik jauh lagi perjalanan.

Kaki yang sakit tidak menghalang semangat kami untuk mendaki anak tangga di Kundasang War Memorial.  Bukan setakat taman sebelah bawah, sampai ke taman renungan/ tinjauan /perhatian (garden of contemplation) paling atas kami daki.

Tree words to success
Just
do
it - Mr. Seeve Charuruks
Orang yang bertanggunjawap mengelolakan pelestarian Kundasang War Memorial sebagai projek persaraan swasta.

Singgah gerai sayur, beli sedikit buah tangan untuk kak Atik di Petagas.  Terima kasih sudi tumpangkan barang saya di peti sejuk beku di rumah.  Barang kiriman makcik Caya yang dibawa oleh Fit dari Tawau.

Banyak gerai jual durian di sekitar Kundasang dan Ranau.  Memang musim durian kot waktu itu, sampai kami pun dapat makan dari sedekah orang.

I came,
I climbed,
I conquered..... 4,095.2M

Bagi lah can diorang nak beli medal tu, sebenarnya medal ini hanya layak dibeli oleh orang yang berjaya sampai ke puncak.  Pihak Taman Kinabalu tidak jual untuk semua pelawat.

Selepas menyelesaikan apa yang wajib di Kinabalu Park petang itu, kami bergerak untuk balik ke Kota Kinabalu.  Malam ini semua stay di Kota Kinabalu sebelum balik ke sarang masing-masing keesokkan hari.  Mereka bergilir bawa kereta sementara saya dan Fit sambung tidur, sedar-sedar dah nak masuk bandar KK.

Kami sampai KK dekat waktu maghrib, terus ke Pasar Kraftangan (Pasar Pelipin) sebab Aiman dan Zaini nak beli sedikit buah tangan untuk orang rumah dan kawan-kawan.  Seperti biasa kami cuma tolong teman dan jadi tukang ttolong tawar harga.

Zaini pula hanya beli makanan, nak pilih yang pack kecil dan paling ringgan katanya.

Nampaknya Aiman sedikit keliru nak pilih hadiah untuk isteri tercinta.  Minta tolong saya carikan barang yang sesuai untuk isteri dan anak perempuannya.  Zaini, awak kena belajar ye untuk hal-hal begini walaupun nampak remeh temeh, lagi satu sebab awak suka travel jadi nak beli jiwa dan hati sebelum ditinggal-tinggalkan kena bagi hadiah setiap kami bali dari berjalan.

Masing-masing tak beli banyak sebab semua travel dengan bagpacker saja.  Esok saya jugalah yang kena beli luggage sebab nak angkut balik daging payau (uishh pecah rahsia), bukan selalu orang bagi ambil sajalah.  Acara beli-belah siap, kami duduk minum-minum dulu di pasar malam sebelah pasar kraftangan sementara menunggu sepupu aiman datang ambil mereka.

Tinggal kami ber-3 selepas berpisah dengan Zaini dan Aiman.  Sebelum check in, kami pergi klinik dulu hantar Fit buat check up, kerana dia masih mengaduh sakit dada dan nafas laju sejak sesak nafas di atas gunung hari tu.  Harap tiada apa-apa yang serius.