Thursday 11 December 2014

Good Time Cookies

Assalam...
Pertama kali jumpa cookies ini, rasa nak perabih satu balang.  Nasiblah bukan rumah orang lain, rumah sepupu sendiri yang memang rapat, jadi takde malu-malu dah.  Saya dengan dia ini dua pupu sebenarnya, tapi dah biasa dalam family kami memang rapat jadi hingga tiga pupu pun hubungan tu rapat macam sepupu.  Beza usia kami lebih 30 tahun, tapi boleh berkawan rapat.  Saya sedari kecil memang admire sangat kat dia ini, orangnya cantik dan beliau selalu buatkan kami kuih yang sedap-sedap dan memang outstanding pada zaman itu.
Sepupu saya ini seorang pesara, dulu kerja sebagai guru mengajar budak masak-masak.  Dengan profession dia tu yang bawa dia menimbah ilmu hingga ke Germany dan Switzerland dalam bidang peramusaji selama setahun.  Best jugak dengar pengalaman beliau pada era itu, walaupun usia sudah menginjak 50 tahun ketika itu, beliau tetap menerima tawaran dan sanggup berjauhan dengan anak-anak dan suami.  Ketika itu era media sosial baru hendak bermula, sempatlah beliau belajar berchatting dan beremail katanya, guna media seperti hotmail, yahoo massenger atau mirc sebagai alat perhubungan dengan ahli keluarga di tanah air ketika itu.
Jom semak resepi yang sempat beliau bekalkan pada saya ketika betemu beberapa tahun lepas. Resepi asal dalam bahasa Indonesia, memang ada terms yang jarang kita dengar dan jumpa di sini, jadi saya sesuaikan dengan bahan-bahan yang ada dipasaran kita.


Good Time Cookies
Sumber: Andi Nurjannah


Bahannya
300gm mentega
100gm roombutter (mentega dalam tin yang disimpan dalam suhu bilik, bukan chiller) - saya guna mentega biasa aje semua
200gm palem suker (saya ganti dengan brown sugar)
1 sudu teh vanili - saya guna esen vanilla
1/2 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat
5 biji kuning telur.
200gm gula halus
200gm kacang mente (gajus) cincang kasar - boleh guna jenis kekacang pilihan.
100gm kismis dipotong - saya guna blackcurrant
100gm chocolate chip.
250gm coklat collate dicairkan guna kaedah double boiler dan sejukkan (saya guna coklat masakan biasa)
Tepung gandum
 * resepi asal memang tidak disertakan sukatan untuk tepung.


Penyediaan
* Pukul mentega bersama gula perang dan gula halus hingga gebu.  Masukkan telur kuning sebiji demi sebiji.
*  Tambahkan esen vanilla, baking powder dan soda.  Guna kelajuan perlahan, masukkan coklat cair dan gaul sebati.  
*  Masukkan kekacang, coklat chip dan kismis. Gaul rata dan masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit hingga adunan jadi doh yang lembut, adunan tidak melekat pada sudu.
*  Kalau tak konfiden nak campur semua sekali adunan, ambil sedikit adunan dan campurkan sedikit demi sedikit dengan tepung.  Lakukan hingga adunan asal habis.
*  Gunakan sudu makan atau garpu dan sudukan sedikit ke dalam baking tray.
*  Bakar selama 20 minit dengan suhu 180'c atau mengikut kesesuaian suhu oven masing-masing atau sehingga masak.
* Sejukkan terlebih dahulu sebelum di masukkan ke dalam bekas kedap udara.

Good Time Cookies, bukan sekadar nama resepi tetapi sangat dekat pada sanubari.  It's a good time bersama orang-orang yang memberi kesan dan bermakna dalam hidup.  So untuk memaknakan dan melestarikan setaip perhubungan, kita metrainya dengan sesuatu yang boleh diingati dan dimanfaatkan.  Tak perlu benda-benda mahal, sekadar satu resepi begini juga mencukupi.  Diluar musim perayaan pun boleh disediakan, sebagai kudapan seisi keluarga ketika bersantai.
Sebenarnya, Good Time Cookies yang disediakan oleh pemilik resepi dulu masa beliau menjamu saya warna lagi hitam, pekat macam warna brownie.  Kenapa hasil air tangan saya ini warna coklat2 aje?, mesti ada tips yang saya miss ini.  Semoga Allah lanjutkan usia sepupu saya itu dan diberi kesihatan yang baik agar kami masih ada peluang untuk menimbah ilmu darinya.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment