Sunday 21 December 2014

Bolu Bakar - Tak Pernah Jemu

Assalam...
Hujung minggu jom kita bakar-bakar.  Kalau ada yang tension semalam sebab kalah bola, sudah-sudahlah tu.  Dalam pertandingan memang kena ada seorang pemenang saja, diorang pun dah berusaha sedaya mungkin untuk sampai ke tahap itu.
Ikan bolu/ susu/ milk fish/ bangus ini jenis ikan banyak tulang, memang agak leceh nak makan. Mengajar erti sabar sebenarnya. Jadi bagi mereka yang tak mahir nak perisi atau tak suka benda leceh2 ini bolehlah tukar kepada ikan lain.  Bolu bakar ini memang tak jemu untuk dinikmati sebab rasanya yang sangat sedap dan lemak, kalau dapat makan setiap hari pun takpe..Memang layann.. Tips untuk pilih ikan nak bakar, mestilah ikan yang fresh, sisik masih utuh melekat dibadan ikan. Kalau ikan bolu ini, kena pilih yang saiz besar supaya senang asingkan tulang temulangnya nanti.

IKAN BOLU BAKAR
Sumber: Mak Timah

Bahan nya
1 ekor ikan bolu - bersihkan buang perut, sisik tak perlu buang, belah dan potong dua.
2 biji cili besar*
2 biji cili padi*
2 ulas bawang putih*
2 ulas bawang merah*
1 inc. halia*
Serbuk lada sulah
Garam secukupnya
Sedikit minyak masak
Aluminium foil - untuk membungkus ikan.

Cara Penyediaan
*  Tumbuk lumat bahan-bahan bertanda *.  Masukkan lada sulah, garam dan minyak masak.  
*  Gaul rata dan letakkan atas isi ikan hingga rata.
*  Tutup ikan dan bungkus kemas dengan foil.  Letak foil atas hot plate dan bakar hingga masak lebih kurang 30 minit.  Balik-balikkan ketika membakar agar sekata masaknya.
*  Hidang dan nikmatinya ketika masih panas-panas.
Tiada rotan akar pun berguna juga. Siapa kata tak boleh berasap tak boleh nak menikmati ikan bakar yang sedap begini.  Bagi yang rasa lebih senang bakar dalam oven, pun takde masalah.  Selamat berhujung minggu semua.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment