Friday 4 July 2014

Sungkai Hari Ke-2

Assalam....
Selamat menjalani ibadah puasa, hari ini dah masuk hari ke-6 Ramadhan.  Meriah jer tengok blog yang tunjuk menu berbuka dan sahur diorang.  Tuan tanah kedaung pun ada gak, ringkas je pun nak tunjuk jugak, jauh sekali nak meriak yek.  Ini menu sungkai hari ke-2, aik hari pertama tak posa ker? Puasa tapi tak dan nak ambik gambar.  Lagi satu orang-orang kampung saya tak cakap buka puasa diorang cakap sungkai.  Bukan nama tempat yang kat Perak tu.  Ringkas je makanan kami untuk sungkai, konon tahun ini nak elakkan menu nasi untuk sungkai.  Tunggu boleh bertahan sampai bila.  

Kurma ajwa yang ditempah khas dari kenalan yang baru balik dari Jeddah.  Rezeki berganda dapat kurma ini kalau beli sini memang mahal.
Kuihnya Sanggara Belanda.  Amboi hebat sangat ke nak makan Belanda bagai, pisang raja masak yang digoreng sebanyak 2 kali kemudian sumbat kacang tanah, majerin dan gula.
Orang Malaysia panggil tembikai kuning.
Saya panggil cekui.
En.Abe panggil timun cina.
Saya & En.Abe bukan orang Malaysia ke?...
Minuman kami, air katira dan milo panas..En.Abe beli air katira sebab mengenangkan saya suka air tu...tapi kat sini tak pernah jumpa lagi air katira sedap macam yang saya pernah minum di pasar Batu Lima Johor Bahru (Angsana, kini).
Ramadhan kali ini, satu bonus jugak sebab dapat sungkai bersama-sama hingga hari ke-5.  Kalau sebelum2 ini dapat sehari pun susah begitu jugak dengan solat terawih.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment