Saturday 12 April 2014

MIHAS 2014 - Malaysia International Halal Showcase

 Assalam...
Khamis lepas saya & the gang keluar pergi pameran MIHAS (Malaysia International Halal Showcase) di pusat konvensyen KLCC.  MIHAS adalah acara tahunan yang dianjurkan oleh (Ministry of International Trade & Industry (MITI) - sebagai pendokong agenda negara menjadikan Malaysia sebagai hub halal terkemuka dunia.  
Tahun ini MIHAS telah memasuki tahun ke-11 penganjurannya di Malaysia sebagai platform pasaran produk dan perkhidmatan halal global dan melibatkan penyertaan banyak negara seperti China, Taiwan, Korea, Africa Selatan, Brunei, Thailand, Indonesia, Jepun, negara-negara Timur Tengah dan banyak lagi.  Jom saksikan sekitar MIHAS yang berlangsung pada 9 April hingga 12 April 2014.
Tahun ini ada sedikit kelainan, di mana peserta atau pempamir antarabangsa lebih mengunguli dari segi bilangan booth berbanding tahun-tahun lepas yang lebih menonjolkan produk-produk tempatan.
Selain produk makanan, turut ditawarkan dalam MIHAS adalah peralatan sokongan, produk perkhidmatan seperti perbankan, pelaburan dan logistik yang  mematuhi piawaian halal dari segi syariah.
Sebagai pengenalan produk kepada pengunjung, pempamir turut menyediakan food testing produk-produk mereka.  Pendek kata kalau anda mula masuk dari hall 1 hingga hall 6, anda akan keluar dengan perut yang kenyang.
Ada seminar kepada peserta dan deligasi-deligasi antarabangsa berkenaan pasaran dan hala tuju industri halal global.
Produk baru yang saya jumpa di pameran ini, salak chips keluaran negara jiran Indonesia.
Yang ini pula, sparkiling juice dari buah salak hasil keluaran tempatan.  Produk negeri Terengganu kalau tak silap, sekali pandang macam produk luar negara kan.
Inilah geng bas sekolah yang attend, staff daripada outlet Penang dan Petaling Jaya.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment