Tuesday 7 April 2020

MasaK Lemak Perut Dengan Kulat Sisik

Assalamm...
Musim duduk diam di rumah, musim untuk lupuskan harta karun yang menghuni peti ajaib rumah saya.  Antaranya 2 penghuni ini, perut lembu dan kulat sisik.  Pemberian mertua suatu masa yang lampau, tapi masih terpelihara kesegarannya.  Sebenarnya saya tak tahu nak olah macammana benda ini untuk dijadikan 2 in 1.  Kulat sisik tu memang suka dan selalu buat sambal, tapi memandangkan bahan pun terhad jadi kita hold dulu menu tu.



Berbalik pada perut lembu pula, buat kerabu oh no saya tak pasti jika hasil yang saya buat nanti boleh diterima tekak atau tidak.  Nak rebus dan cicah air asam pun macam tak boleh terima juga masa ini, yang terlintas sedapnya jika masak lemak campur dengan nangka muda.  Tapi di manakah nak dapat nangka muda waktu-waktu macam ini, sayur yang biasa pun banyak yang tak nampak bayang di supermarket.  Try and error saja lah gabungkan 2 benda ini, untung sabut timbul untung batu masuk dalam tong sampah.


Masak Lemak Perut Dengan Kulat Sisik
Sumber: Mulia

Bahan-bahan
1/2 kilo perut lembu - bersih dan telah direbus
2 genggam kulat sisik
1 kotak kecil santan
1 batang lobak merah - potong
10 biji cili padi*
2 biji cili merah / hijau*
2 batang serai*
4 ulas bawang merah*
4 ulas bawang putih*
Halia sedikit*
Garam
Garam dan serbuk perasa

Cara Penyediaannya
* Kulat sisik perlu dibersihkan dan rendam terlebih dahulu.  Stock saya tu dah kering jadi kena rendam lama sampai kembang.  Cuci hingga air bilasan tu jernih.
* Potong perut yang telah direbus.
* Blend halus bahan bertanda '*'
* Panaskan minyak dan tumis bahan blend hingga naik bau.  Tambah sedikit air.
* Masukkan kulat, lobak merah dan perut.  Masak hingga lobak lembut.
* Masukkan santan, garam, gula dan perasa. 
* Biar mendidih sekejap sambil pantau santan tak pecah minyak.
* Sesuaikan rasanya dan tutup api.

Memang besar sangat harapan hasilnya nanti dapat di terima oleh tekak sendiri, sebab dah masak seperiuk besar.  Tapi sendiri tak tahu nak bagi rate ok atau ko sebab tak pernah lagi makan yang macam ini.  Jadi kita tunggu orang tu balik kerja tengok feedback dia macamana.  Uhh pedasnyo, ulang ayat sama beberapa hari, tapi ujung-ujung tu dia kata rasa sedap dah tapi tak boleh makan pedas....erm, gulp, gulp. 
Wassalam.

2 comments:

  1. Betulkan...musim musim PKP ni mmg banyak yg terbatas.... tekak tu pandai pulak mintak yg sedap aje hahahha.... redho ajelah kan...
    Kalau kita sorang yg habiskan seperiouk besar tu mau makan bulan jugak tu kan NM hihi

    ReplyDelete