Monday 25 June 2018

Pokok Salak


Assalam...
Sudah puas beraya ker kawan-kawan? jom lah kenal dengan pokok berduri ni.  Pokok ini bukan saya punya, ini kebun orang lain tapi terletak depan rumah sahabat en.Abe, kita ronda-ronda dulu kawasan sebelum masuk beraya rumah cik Mimi makan mee kari.  Rindu kot kat pokok salak sebab dah lama tak bermain dengan duri salak, kita membesar dicelah pokok salak awak, mak pak biaya sekolah kita pun dengan duit hasil jual buah salak.  Semua tu tinggal memori indah dalam kotak kenangan.


Kebun salak ini dah perasan lama dah, tapi bila datang rumah cik Mimi selalu waktu malam tak boleh lah nak usha.  Hari ini datang siang boleh nak usha pokok dan buahnya.  Usha jelah nak petik tak boleh sebab bukan cik Mimi punya, kalau nak beli ada jual di kedai kat luar simpang dari buah pokok sini juga.  Buah dalam gambar bawah ini tak cukup matang lagi, buah matang boleh cam dari susunan duri dan kulit buah.  Jika susunan duri dan kulit tu rapat, maksud buah muda lagi. 


Buah macam ini dah nak matang, tunggu lagi seminggu dah sedia untuk dituai.  Jenis yang macam ini kulit nipis dan senang untuk dikupas, rasa buah pun sangat manis.


Mungkin tengah musim salak sekarang sebab kita jumpa banyak di jual di pasar Jerantut.  Buah yang kat pokok ini pun macam banyak yang matang tak sempat dipetik oleh tuannya.  Kita pun takdelah teringin sangat nak makan sebab kat umah tadi dah makan separuh besen, ayah beli sebelum raya hari tu.


Cik Mimi hidangkan mee kari untuk tetamu petang tu, kami menunggu mana lah pasangan kami tak masuk-masuk makan ni, rupanya rancak bersembang kat kebun salak lagi.


Alahai model pokok salak, nampak macam dah kenyang je makan buah salak.  Jom balik, tak boleh berlama-lama kat sini nanti meroyan nahas pokok salak orang.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment