Saturday 30 June 2018

Chocolate Peanut Cookies


Assalam...
Sebelum balik ke sarang hari tu, kak Soda bekalkan sebotol kecil amonia dan resepi untuk biskut coklat kacang (bukan nama sebenar).  Tidak diketahui nama sebenar biskut ini sebab kak Soda pun hanya panggil kueh coklat saja, mereka panggil ini kueh mentega dalam kategori kueh kering untuk yang macam ini mereka tak panggil biskut.  Pembahagian nama kueh simple ada 2 kategori kueh basah, kueh kering yang lainnya sebagai jajan, kekacang atau keropok.  Kueh kering pula kueh mentega (based majerin atau mentega), bangkek atau baulu.  Kenali jenis kueh dan fahami istilah dan perbezaan nama,  itulah topik sembang kami petang itu sambil berbaring di beranda dapur.


Saya tak ada acuan kecil untuk bakar biskut, jadi nak buat ketul-ketul tu saya guna scop buah.  Kena buat adunan ketul-ketul kecil sebab biskut ini akan mengembang bila dibakar.  Tengok dah mekar sejambak batch pertama sebab guna scop yang besar.


Amonia yang dibekalkan oleh kak Soda ketika saya nak bergerak balik KL hari tu.  Kedai bahan bakeri ada jual serbuk amonia dalam paket, bukan dalam botol begini.


Chocolate Peanut Cookies
Sumber: Kak Soda


Bahan-bahan
500 gm mentega
400 gm gula
5 biji telur
2 gelas minyak masak
400 gm kacang tanah - sangai dan tumbuk kasar
1 sudu teh ammonia
1 sudu makan baking powder
100 gm serbuk koko
200 gm tepung jagung atau guna 2 pkt tepung hong kwee (warna putih)
1 kg tepung gandum


Cara Penyediaannya
*  Pukul telur, mentega, gula, baking powder dan amonia hingga kembang dan putih.
*  Masukkan kacang tanah dan minyak masak.
*  Tambahakan serbuk koko, tepung jagung atau hong kwee.
*  Campurkan dengan tepung gandum.   Gaul dan sebatikan adunan sehingga boleh dibentuk (adunan agak lembik dan tidak sesuai diterap).
*  Adunan boleh dibakar dalam mould biskut yang kecil atau bulat-bulatkan, tekan dengan garfu dan susun dalam tim pembakar.
*  Bakar dengan api sederhana hingga masak. 
*  Biarkan biskut sejuk sebelum menyimpan dalam bekas kedap udara.


Semakin berkobar-kobar nak mengumpul resepi keluarga dari insan-insan istimewa yang masih ada di sekeliling.  In Sha Allah diberi peluang dan kudrat.  Cukuplah masa dengan mama dulu dah dibazirkan, masa tu belum ada kesedaran nak bertanya dan belajar.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment