Tuesday 7 April 2015

Cek Mek Molek

Assalam...
Buat kuih ini sekali masa buat kuih keria (si donut kecut) hari itu, guna adunan yang sama.  Bosan buat yang bulat-bulat dan berlubang di tengah, buat pula yang letak inti bentuk lonjong-lonjong.  Kira 2 in 1 lah ni, dapat rasa 2 jenis kuih.  Tak tahulah kalau saya buat ini betul atau tidak, main hentam aje, janji saya cuba.  Tapi dulu saya pernah tengok sahabat saya buat kuih ini, itu yang saya berani main agak-agak.
Sebab adunan tu melekat-letak jadi, saya buat besar-besar supaya cepat habis. 



Cek Mek Molek
Sumber: Adzliza


Bahannya
4 biji ubi keledek - rebus hingga masak
1 cawan tepung gandum
gula pasir - untuk inti
minyak untuk menggoreng.


Penyediaannya
* Lenyek ubi rebus hingga halus dan campur dengan tepung gandum.
* Ambil adunan, bulat-bulatkan dan tekan tengah untuk memasukkan 1 sudu kecil gula pasir.
*  Tutupkan semua inti rapat-rapat dan bentukkan lonjong.
*  Goreng hingga kekuningan dengan api sederhana.
*  Tunggu sejuk baru makan je, takut melecur mulut dek panas gula yang cair dalam kuih.

Molek tak cek mek saya ini.  Lupa nak tanya chek saya ok tak ok, hari tu sempat bekalkan cek mek molek yang tak berapa nak molek ini melalui kak ipar.  Kelas gak kan menantu sabah bagi mak mertua klate dengan kuih cek mek molek. 
Dah lama berangan sebenarnya nak belajar buat kuih muih kelantan dari chek saya yang memang pure ore klate tu.  Tapi entah bila, balik kampung singkat sangat, chek pula busy sokmo, tak sampai hati nak minta lebih-lebih.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment