Monday 26 May 2014

Siput Cokka-Cokka

Assalam...
Kawan-kawan tahu tak nama siput ini? ada yang pernah makan tak?, yang saya perasan kalau pergi pantai selalu jumpa kulit siput ini, tapi tak pernah jumpa dijual dimana-mana pasar.
Saya tak tahu orang Malaysia panggil siput ini dengan nama ape?  Tapi orang kampung di Polman (Polewali Mandar) Sulawei Barat panggil ini siput cokka-cokka.  Harga untuk 3 mangkuk kecil tu adalah 5000 rupiah. 
Bersaiz kecil dan kulit tebal, sekali pandang macam takde isi sebab isi siput ini tersembunyi di dalam cengkerang tak macam siput sedut atau belitong yang isinya terjojol keluar.  Nak menikmati cokka-cokka, hanya dengan merebus seperti merebus kerang dan letak titikan serai dan simpulan daun kunyit.
Nak menikmatinya pula, perlu sedikit usaha dan teknik untuk mengeluarkan isi siput tersebut.  Orang-orang sini guna safety pin untuk mencungkil dan mengeluarkan isinya, tapi pastikan safety pin tu baru dan tak berkarat yek.
Isi siput ini sedikit kenyal dan sedap tentunya, macam yang selalu orang kata manis.  Walaupun kecil tapi puas bila dapat makan, lagi satu isi siput ini bersih daripada lumpur atau cengkerang kecil.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment