Monday 6 April 2015

Kuih Keria Kusangkakan Donut Kecut....

Assalam...
Nak cerita zaman nostalgia saya lagi pasal kuih keria ini.  Cerita dia masa pertama kali kena berpisah dengan keluarga sebab kena sambung belajar dan duduk hostel.  Kalaulah tempat saya belajar tu dekat dengan rumah memang takkan ku duduk di hostel.  Ketika itu bermulalah episod baru dalam hidup, minggu pertama kedua berendam airmata jugalah, tak lalu makan, sebelum subuh senyap-senyap keluar bilik, public phone yang dituju.  Tujuannya tak lain tak bukan nak mengadu dengan mak sambil nangis, malu je kan kalau ada orang tengok masa tu.  Lepas tu terus pergi bilik mandi dan mandi lama-lama, nak hilangkan kesan.  Takut room mate perasan lepas nangis, tapi sebenarnya yang seorang tu sedar je saya keluar bilik sebelum subuh.

Ok balik pada cerita donut kecut ini, setiap pagi nak ke kelas saya singgah kantin untuk beli kuih sebagai bekalan ke kelas.  Kuih yang dibeli itu dah tentulah donut yang besar dan gebu.  Kalau kelas pack memang tak balik bilik waktu tengahari sebab nak menapak jauh antara pusat pengajian dengan hostel.  Selalu tumpang bilik kawan yang hostel mereka dekat dengan dewan kuliah atau pusat pengajian, lepas kelas petang baru balik bilik sendiri.  Sebelum naik bilik tu, haruslah singgah di kantin nak tapau makanan sebab peel dah malas nak turun bila dah naik tingkat 3.  Selain tapau nasi, nak jugak makan kuih, jadi mencarilah donut sekali lagi seperti waktu pagi.  Tapi yang ada dijual hanyalah kuih keria ini, saya tak belilah sebab memang fikir donut yang pagi tadi dah jadi kecut, tak pasal dapat dosa mengutuk pakcik yang menjual tu.  Makan bulan jugalah baru saya tahu yang kuih ini adalah kuih keria bukan donut kecut, itupun sebab kawan saya tanya kenapa tak beli kuih, saya bagi tahulah tak beli sebab ada donut kecut je yang dari pagi punya.  Mati-mati diorang ketawakan diriku ini, kata masa sekolah belajar sains rumahtangga, kuih keria pun tak kenal.
Yang saya buat main agak-agak jer.

Kuih Keria
Sumber: Mulia

Bahannya
4 biji keledek rebus hingga masak
1 cawan tepung
minyak untuk menggoreng


Bahan untuk sira gula
1 cawan gula pasir 
1/2 cawan air.


Penyediaannya
* Lencekkan keledek rebus hingga halus.
* Letakkan sedikit tepung dan uli bagi sebati.  Sukatan tepung tak boleh banyak sangat nanti kuih jadi keras dan rasa tepung aje.  Bersabar ya sebab doh memang akan melekat-lekat di tangan.
* Bulat-bulatkan dan cucuk tengah untuk buat lubang.  Letak atas permukaan yang dah ditabur tepung supaya kuih tidak melekat.
*  Goreng kuih hingga masak dan toskan.
*  Masak gula bersama sedikit air.  Jangan terlalu banyak nanti kena menunggu lama untuk gula jadi pekat.
*  Bila gula dah pekat masukkan kuih dan kacau rata dan sebatikan, pastikan semua permukaan kuih bersalut dengan gula.

Bab nak buat sira gula memang fail.  Kalau 14 kali buat, 14 kali tu jugalah fail tak reti nak agak masa yang sesuai tang kepekatan gula tu.  Kadang terawal sangat, gula cair tak kering-kering kat kuih tu.  Kadang terlajak, gula terus lekatkan semua kuih jadilah seketul besar macam bongkah batu atas kuali, kuih menyatuh padu, rapat tak boleh nak pisah, bila angkat dengan kuali sekali terangkat.  Dasyat kan.
Sira yang saya buat ini pun tak puas hati nengoknya.  Agak-agak sira yang saya buat ini menjadi tak?  Bedal sajalah labu, lagipun saya akan buang gula itu semua akan ketika hendak makan.  Dah pesen lagu tu bila makan kuih manis, kalau kuih yang ada inti, picit-picit keluarkan inti baru makan.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment