Monday 20 April 2015

Kuih Bugis: Bandang Lojo'

Assalam...
Cerita lepat tak habis lagi, silalah muntah hijau atau abaikan bila tak suka yek.  Nama makanan ini memang pelik sikit, bukan saja sebutan bagi yang tak pernah dengar tapi maksud kata "bandang lojo" itu sendiri.  Namun kerana namanya dalam bahasa ibunda menyebabkan saya harus abadikannya di sini.  Cuma berkenaan dengan kata lojo' tu macam sedikit lucah yang bermaksud telanjang dan kata bandang itu merujuk kepada lepat.  Dari mana asalnya atau siapa yang memberi nama tidaklah dapat saya pastikan.  Yang saya tahu celik-celik mata sudah dengar orang sekeliling panggil nama benda ini sebagai bandang lojo'.  Ini antara kuih kesukaan saya masa kecil dan sanggup berhutang, bergolok bergadai demi mendapatkan kuih ini, punyalah teruk bila dikenang peristiwa zaman jahil ketika kanak-kanak dulu.

Nampak tak dalam periuk pengukus tu, ada bungkusan lepat yang besar dan kecil kan.  Yang kecil tu lepat ubi, buat sekali arung dengan bandang lojo ini, lagipun dari sumber yang sama cuma satu campur dengan gula merah satu lagi ada inti pisang.

Lepas masak, buka pembalut dan golekkan bandang dengan kelapa parut.  Kira bandang lojo' telah dipakaikan baju gitu, dek na malojo-lojo (sudah tidak telanjang).

Bandang Lojo'
Sumber: Mak Mulia


Bahannya
Ubi kayu parut
Pisang raja masak - potong dua
Kelapa parut putih
Sedikit garam
Daun pisang secukupnya.


Penyediaannya
*  Letakkan parutan ubi di atas daun pisang, agak-agak boleh menyaluti setengah sebiji pisang.  Selain pisang boleh juga guna pisang jenis lain seperti pisang nipah masak/abu. 
*  Golekkan pisang dengan ubi parut agar bersalut sempurna kemudian lipatkan kedua-dua hujung daun tersebut.  Kukus hingga masak.
*  Bila dah suam, keluarkan kuih daripada pembungkusnya.  
*  Salut kuih dengan kelapa parut muda yang dah digaul dengan sedikit garam dan bolehlah dihidangkan.
 

Sekali pandang macam kuih ubi yang kak noor suka buat tu, tapi kak noor buat cantik sangat siap rona roni trepik light lagi.
Wassalam.

2 comments: