Friday 7 August 2020

Hasrat Tukar Provider Jadi Jahanam

Assalamm...
Jangan sesekali untuk tidak setia.  Memang saya jenis setia, bila dan sesuai dah fimiliar dan bila dah suka jarang saya nak bertukar atau mencuba ke benda baru.  Selalu jer dapat jolokan tiada lonjakkan pradigma atau old school.  Dulu saya suka dengan phone nokia, memang akan guna brand itu saja hingga sampai satu tahap, anak buah sendiri kena nasihat yang nokia tak sesuai dengan kegunaan yang saya nak buat dan akhirnya dia cadangkan guna asus sebab saya menolak untuk guna samseng.  Memang gelak guling-guling budak tu bila sampai masa phone saya nak kena tukar sebab saya berkeras nak tukar ke nokia juga.

Ini hasrat nak tukar provider internet di rumah, selama ini guna unifi memang tiada masalah.  Tapi bila dapat call yang mengula-gula daripada talian mobile saya kata itu ini, saya pun jadi tertarik, why not kita cuba.  Boleh dapat unlimited data pada mobile dan pakej dia lebih murah sikit daripada yang guna sekarang.  Pernah tanya kawan kata dia guna yang itu dan internet dia ok saja.  Wifi umah kena kuat baru budak-budak sekolah sebelah rumah boleh buat kerja sekolah mereka dengan mudah.  Saya lebih utamakan yang itu.  Lagi-lagi musim PKP semua kerja sekolah guna online, jadi kalau tiada wifi bukan budak sekolah jer yang stress, mak bapak lebih lagi.

Saya pun pergi ke TM point berdekatan seperti yang disarankan oleh pihak ketiga dan mohon untuk tukar service provider (bukan minta terminated line tau).  Bila di tm point mereka minta saya bayar bill terkini, baru mereka akan proses permohonan saya.  Isi form macam biasa tandatangan dan settled di sini.  Lepas itu saya kena inform pihak ketiga yang saya dah buat seperti yang dipinta, mereka kata dalam masa 10 hari bekerja technician mereka akan datang buat pemasangan.  Sebelum tu mereka buat beberapa siri call pada saya untuk confirmation.  Nak tunggu 10 hari macam lama sangat sempat saya masuk dan keluar ward baru mereka datang buat tinjauan dan tujuan pemasangan.  

Technician pihak ketiga dan unifi datang sekali, sebab cable line semua under tm kan.  Check punya check, technician tm bagi tahu yang cable di tempat kami tak stable dan besar kemungkinan bila saya transfer ke pihak ketiga akan ada masalah, lagi satu pihak ketiga ini kadang mereka suka up speed melebihi tahap maksima keupayaan cable.  Nasihat tulus ikhlas macam ini lah yang saya suka sangat sebab kita ini mana lah tahu pasal cable-cable ini semua.  Jadi mereka serahkan saya buat keputusan sama ada nak kekalkan yang lama atau teruskan dengan hasrat untuk berpaling tadah.  Mestilah saya tak nak masalah kemudian hari kan,  malas nak bertekak dan gaduh-gaduh bila ada masalah, jadi saya cancelled dengan pihak ketiga.  Bila dah cancelled dengan pihak ketiga, sepatutnya saya perlu inform ke tm point dengan kadar segera yang saya tak jadi nak teruskan niat berpaling tadah dan nak setia dengan unifi.  

Tapi begitulah take my own sweet time, pergi balik kampung dulu, balik dari kampung erk kenapa takde internet, ingatkan kena buat trouble shoot biasalah kalau lama tak on off kadang internet jadi gelong kan.  Dah on off banyak kali tak jadi juga kenalah buat call tanya sebab apa, diberitahu mereka dah terminate line sebab dalam sistem pihak ketiga dan approved.  Cis, tak guna betul, kita dah buat cancelled dia tak camcelled dalam sistem dia.  Nak marah pun tak guna, so saya dinasihatkan untuk ke tm point semula dan mereka akan bagi solusi di sana.  Baru tahu betapa seksa jika tiada internet kan, data phone banyak mana nak menampung di tambah dengan anak-anak sebelah bertanya, acik kenapa internet tak ade? blub ker nak burr kan diri sendiri.  Iya tunggu hari isnin acik pergi tm tanya saya jawap, hari ini sabtu ahad diorang tutup.

Pergi tm, diberitahu sekarang tak boleh buat apa-apa lagi, tunggu sehingga bil pelarasan keluar iaitu pada pertengahan bulan depan.  Dengar macam itu rasa nak hempuk jer meja, tapi sebab silap sendiri juga tak tak follow up awal-awal.  Tunggu sampai tarikh yang dinyatakan cepat-cepat datang balik bawa modem ke tm point berdekatan.  Cis, tak akan sanggup nak tunggu sampai lama begitu, kena fikir jalan lain supaya line internet kembali semula.  Berpaling tadah perlu untuk kelangsungan hidup daripada menurut kata-kata makcik kaunter tm point tu.  Saya jumpa flyer agent unifi dekat lift, dan kita riki-riki semoga ada jalan keluar di sana.  Hari ini penantian sudah berakhir, internet dah ada semula dan budak-budak tu dapat wifi nak buat kerja sekolah tak perlu pergi panjat pokok cari line ya anak-anak.
Wassalam.

3 comments:

  1. Aduh rumit.
    Saya pun setia. Kalau tidak elok baru tukar.

    ReplyDelete
  2. Oh! Begitu kisahnya ye. Saya pun bab telekomunikasi begini kurang arif, apatah lagi bab cable-cable ni. Setakat ini saya masih setia dengan unifi.

    ReplyDelete
  3. Kalau dah selesa dengan sesuatu, buat apa nak tukar2

    ReplyDelete