Thursday 13 August 2020

Aidll Adha 2020

Assalamm...
Sudah dua kali kita menyambut raya pada waktu PKP dan kedua-duanya sangat berbeza daripada tahun-tahun lepas.  Raya puasa sambut di rumah sendiri sebab rentas negeri tidak dibenarkan, ketentuannya mertua dari kampung yang datang sambut raya dengan kami sebab pak mertua ada masalah kesihatan dan perlu dirujuk ke PPUM segera.  Bermula dari situ lah yang ayah kena hd 3 kali seminggu dan tinggal bersama kami hampir 2 bulan sementara menguruskan segala dokumen, dan menguruskan tempat hd baru berdekatan di Jerantut.  Seminggu sebelum Aidil Adha, urusan ayah telah selesai dan beliau dapat hd di Jerantut dan kami pun plan nak balik beraya di Pahang, berkumpul dengan adik-beradik yang boleh balik beraya.  Hanya 4 orang daripada 7 beradik en.Abe yang dapat berkumpul dan kami balik 2 hari sebelum raya.  Macam biasalah jalan raya musim perayaan ke pantai timur tu sesaknya luar biasa walaupun kami melalui jalan lama, dini hari baru sampai rumah. 

Sehari sebelum raya, mertua ke pekan untuk membeli barang-barang untuk masak-masak raya petang dan malam nanti.  Sarapan nasi berlauk pagi tu untuk yang tidak puasa sunat sebelum mulakan operasi cuci dan kemas rumah.  Rumah ditinggal hampir 2 bulan macam-macam hal berlaku, paip air bocor menyebabkan dinding dan siling dapur serta satu bilik berkulat serta serangan anai-anai pada perabut di bilik tidur.  Minggu lepas balik hantar barang sempat kemas sikit dan buang perabot yang terjejas.  Katil dan almari baju jadi mangsa dan tidak dapat diselamatkan terpaksa dibuang dan dibakar.  Ini tengah diy buat rangka katil sementara pagi itu.


Sebelah petang saya ambil tugasan cuci ayam dan sediakan bahan-bahan nak masak-masak raya sebab dah tak larat teruskan mengemas bersama adik.  Mertua yang ambil alih tugas memasak untuk juadah buka puasa dan makan malam petang tu.  Rehat-rehat selepas makan malam, masing-masing ambil tugasan, saya tolong  mertua buat tapai, permintaan last minute daripada cik aji (bonda ustad dasuki) minta dibuatkan tapai 2 kilo yang dibungkus dengan daun getah, tapai untuk rumah ini dah buat semalam.  Peluang yang bagus sebab sebelum ini memang tak pernah lagi tengok cara balut tapai guna daun getah, selalu mertua guna daun pisang ataupun letak dalam container kecil.  Aktiviti mengemas sambung esok lagi dan yang lain tolong cucuk sate.


Daun getah yang telah dibersihkan, perlu betul-betul kering sebelum digunakan untuk membungkus tapai.  Itu tips supaya tapai tak merah kata mak mertua.


Percubaan pertama, asyik nak cari daun getah yang besar sebab boleh letak pulut banyak-banyak dan senang nak lipat.  Asyik mengelat je kerjanya, tapi mereka lagi mengelat kata tak pandai bungkus tapai dan pulut lepo.


Hasilnya ada yang kembung dan merekah sebab terlalu banyak pulut.  Hantam saja lah labu, dah dekat tengah malam masa tu dan ada 2 kilo pulut lagi masih menunggu giliran untuk buat pulut lepo minta dibungkus. 


Pagi raya, tiada yang pergi sholat raya, orang perempuan tak dibenarkan sholat di masjid kampung.  Ayah ada hd pagi itu di Jerantut, kami bertiga teruskan berkemas lagi, nasib lah raya PKP tiada orang datang berziarah, pagi raya rumah macam tongkang pecah.  Dekat tengahari sepupu call nak datang beraya lepas jumaat, speed mengemas terpaksa dilajukan harap dapat settled sebelum mereka sampai.  Standby susun kerusi dan meja di garage sekiranya mengemas tak boleh siap, boleh lah mereka duduk dan makan di situ nanti.  Alhamdulillah petang tu sempat semuanya dan ayah pun sempat balik dari hd sebelum mereka datang, dapatlah sembang santai-santai sambil menikmati juadah bersama.


Sebelah malam, santai adik beradik bakar-bakar sate.  Sendiri perap, sendiri cucuk, sendiri bakar dan sendiri makan.  Saja nak rasa bagaimana jika sediakan sendiri, projek bakar lemang tidak dapat dilaksanakan sebab ada tugas yang lebih penting, sudahnya beras pulut dan kelapa hantar ke rumah pak itam.  Malam raya pak itam call datang ambil lemang, hehehehe.  Malam tu tidur awal sikit sebab plan kami 4 orang nak bertolak ke Kota Bahru jam 5.


Terbabas waktu nak bertolak 5 pagi, semua tak sedar jam loceng bunyi, alih-alih dengar azan subuh.  Jam 7 lebih sikit kami bertolak ke KB pagi itu, perjalanan balik hari semata-mata nak hadiri majlis kesyukuran sepupu kahwin.  Dalam benak asyik terfikir tak jem ker dalam perjalanan.  Pergi sesak sedikit terutama kawasan dekat pekan, dapat sampai KB jam 1 tenghari.  Sedang elok lah perut pun dah lapar kan, terus je boleh makan?


Mak ngah terima menantu orang Sibu Sarawak, selamat untuk Hazman dan Humairah.  Bagi peluang chek berjumpa adik-beradik dia yang lain di rumah kenduri saja, abang dah siapkan jadual sebelum jam 4 kena gerak balik untuk elakkan kesesakkan sebab masa datang pun dah nampak kenderaan bertali arus keluar dari kelantan.  Siap urusan, kami gerak balik dalam 4.15 petang, nampak mereka bungkuskan bekalan gulai atau lauk.  Kesesakan memang dah dijangka dibanyak kawasan, redho saja lah dan kami sampai rumah (Batu Balai) pada jam 2 pagi.

Esoknya sambung lagi cuci rumah sampai ke petang.  Kali ini cuci rumah sungai pula, mertua ada 2 rumah jika tak banjir duduk rumah dekat sungai, masa banjir pindah duduk rumah dalam kebun.  Banjir bulan 6 hari tu agak tinggi hingga cecah lantai, dah berapa bulan tak dibersihkan, selut dan tanah pun dah mengeras.  Selesai cuci 2 buah rumah terus rasa ada hati boleh offer service cuci rumah lepas ini, hahaha.  Malam tu tangguh balik PJ, nak rehatkan kaki, lagi pun tengah jem sangat tu tengok update pengguna jalan raya, balik esok pagi lah.
Wassalam.

3 comments:

  1. Happy belated Hari raya haji ;)

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah
    dapat pulang ke kampung berhari raya

    ReplyDelete
  3. Di kampung kami, biasanya tapai pulut dibungkus dalam daun getah. Dihidangkan di majlis kahwin atau kenduri-kendara yang lain. Itu dulu, sewaktu kampung kami ada kebun getah. Sekarang tak ada lagi sebab kebun sudah jadi kebun sawit!

    ReplyDelete