Sunday 1 December 2019

Take A Break: Larian Bendang Selangor 2019

Assalamm...
Tengok orang nak lari ko pun nak lari, haish suka sangat nak mengikut orang.  Sebenarnya kami tak suka tapi sebab desakan cik diva nak pergi lari dan lagi satu atas nama fun run jadi kami joint lah for fun kan.  Dah lama tak keluar peluh, nak pergi uka bukit, musim hujan tangguh dulu lah.  Larian Bendang Selangor katanya, saya nak ikut sebab ingatkan kena masuk dalam bendang main selut, tapi anggapanku meleset, hanya lari-lari tepi bendang tak sentuh pun batas atau tali air.


Starting dan end point di Masjid At-Tuqo Kampung Sungai Sireh.  Sebelum larian kena warming up dulu, boleh lah goyang-goyang kan pinggang.  Seawal subuh dah sampai sini menunggu kawan kami yang bawa baju.  Kecoh juga lah awal tu sebab kena parking jauh dan ada baju yang kena tukar sebab mereka tersilap beri, en.abe dapat t-shirt muslimah...wakakaka.


Sampai selekoh bertama, jumpa jentera ketam padi ni.  Macam menarik jer dia parking di situ, agaknya stanby untuk turun bendang sebab ada sebahagian bendang lagi yang mana padi belum cukup matang untuk dituai.


Memang menarik perhatian para peserta, kalau ada geng yang sama corot kat belakang ini, boleh nak ajak dia naik panjat mesin tu.  Sebab tak kenal siapa, kang mereka kata buang tebiat sungguh makcik nie, pendam hasrat dan teruskan berlari er, berjalan.  Berlari 100 meter pun tak sampai, selebihnya 4.9km tu berjalan saja.


Jumpa tali air di pertengahan jalan, syok nie kalau dapat berkubang kat dalam tu.  Tapi tu zamn kita dulu lah, budak-budak sekarang tak buat dah benda-benda tu semua.


Di hadapan sana dah ramai yang melewati selekoh ke-2.  Jauh ke depan, nampak kecil macam semut semua.  Jauhnya saya tertinggal di belakang, mungkin antaranya tu kawan-kawan saya.


Toleh belakang, eh ramai lagi peserta yang di belakang rupanya.  Ingatkan saya lah orang yang paling uncit.


Pertengahan jalan ada kaunter sediakan air bagi peserta yang kehausan.  Air dalam botol yang saya bawa pun tak sentuh lagi, jadi tak perlu singgah lah.


Menghampiri selekoh yang ke-2.  Laluan sini lebih santai kiri kanan bendang, adalah peluang nak pergi dekat-dekat padi ambil gambar.


Sambil berjalan sambil check jarak berapa lama lagi nak sampai, rasa kaki dah nak cramp berjalan laju nie.  Si diva yang umur 5 siri pun sudah mendahului ke depan, langsung tak nampak bayang dah diorang semua.


Ok semua selamat sampai dan dapat medal, just for fun.  Jom kita rehat sambil beli makanan dari penggerai di perkarangan masjid.


Nak tunjuk juga, tak bangga pun, sedar memang saya tak boleh lari, boleh lah tamatkan jalan kaki 5km dalam masa sejam.  Sekurang-kurang dapat keluar peluh sedikit , tak sampai basah lencun pun.


Video ketika larian bermula, sebab sempit dan ramai rasanya dah tak ikut aturan yang lain nak berlari.  Sepatutnya kategori family yang lari dulu, tetapi yang lain pun ikut sama, hentam saja lah labu, fun kan. 

Sekarang saya dapat bezakan kesan berlari dan hiking pada badan sendiri.  Hiking laluannya ada up and down satu badan boleh sakit, ambil masa beberapa hari baru boleh jalan dengan betul terutama naik turun tangga.  Berlari, penat nak mati yang sakit hanya pada bahagian lutut ke bawah, tapi yang sangat bagus boleh membuang dengan lancar beberapa hari.  Mereka yang memang berlari tahap maksimum tu kesan lebih lagi lah, so lain kali boleh jer ikut lagi larian, tapi atas nama "Fun Run" saja. 
Wassalam.

6 comments:

  1. memang seronok join run fun camnikan..hepi jew

    ReplyDelete
  2. saya kurang minat fun run. Tapi yang akak join ni memang nampak best sebab boleh enjoy view. Rasa nak berhenti posing je. Hehe

    ReplyDelete
  3. wahhh.. seronok nya.. akak suka pegi area bendang2 ni.. nak masuk berlari idok lah kot. mau tanggal lutut yang longgar ni.

    ReplyDelete
  4. hebatt maseh boleh berlari..

    ReplyDelete
  5. Assalam Puan
    Saya Shafiee dari simpang renggam, Johor. Saya terbaca posting Puan berkenaan kacang dhall.
    Nak tanya, boleh tak kalau saya nak beli benih? Nak tanam dlm kebun organik saya.
    No hp dan whatsapp saya: 012 7639874
    TQ Puan

    ReplyDelete