Thursday 25 April 2019

Pisang Goreng & Tepung Gorpis

Assalam..
Beberapa waktu ini, rajin pula mengikut en.Abe ke pasar malam.  Asyik-asyik dia ajak gi pasar malam, jalan-jalan ke pasar malam je yang mampu kot bawa awek dia.  Pergi shopping kompleks minta maaf lah, cepat jer ajak balik alasan tak tahan dengan air-cond lah, tak bestlah lepak cafe, lepak mamak juga best.  Kadang mood baik ikut lah, boleh lah mencari makanan kampung, cari sayur kampung dan pisang abu sebab rindu nak makan goreng pisang.


Tepung pisang (Gorpis) yang dibeli bersama pisang abu di pasar malam, hasil nasihat oleh adik penjual pisang.  Pandai adik tu jual pisang sekali pakej dengan tepungnya.  Guna tepung ini memang hasilnya sama seperti pisang goreng yang kita beli di gerai-gerai.


Cara guna tepung gorpis ini senang saja, ikut arahan yang terdapat di paket tepung.  Hanya perlu tambah air untuk membuat bancuhan, boleh lupakan akan bahan-bahan yang lain.  Lagi pun ini produk tempatan, jadi boleh lah kita support mereka dengan membeli kan.

Sebab terlalu ghairah jumpa pisang abu yang dijadi pujaan hati beli lah beberapa sikat.  Namun lepas beberapa hari pula baru dapat buat pisang goreng, pisang dah terlebih masak jadi rasa kruk krak krup sebenar yang diingini memang sudah tiada. Sedang elok jika buat burongko tetapi tiada pula daun pisang, jadi lebihan tu kita buat puding pisang kukus di sini.


Sangat syorkan guna tepung gorpis ini pada yang memang suka makan pisang goreng seperi yang dijual digerai-gerai.  Yang tepung salutannya crispy, ada seredak krak kruk krup, boleh cuba guna yang ini, tak perlu pening kepala nak campur-campur bahan lagi.  Tapi kalau orang tu macam saya suka tepung salutan yang biasa, teruskan lah dengan resepi bancuhan tepung asas, tepung, air dan sedikit garam.
Wassalm.

No comments:

Post a Comment