Saturday 27 April 2019

Pasar Tamu Gum-Gum

Assalam....
Satu-satunya tamu (pasar minggu) yang dekat dengan kampung saya adalah pasar tamu Gum-Gum yang terletak di Batu 16 kampung Gum-Gum.  Tamu Gum-Gum, dah lama wujud sebagai pasar mingguan penduduk setempat dan kawasan sekitar yang mencari keperluan asas selain ke bandar Sandakan.  Pada hari biasa hanya terdapat beberapa gerai yang buka dan kemuncaknya adalah pada awal pagi hari ahad hingga ke tengah hari.  Hari tu kami sebenarnya berkunjung ke tamu Gum-Gum untuk mencari sarapan, nasi kuning, mee dan kuih-kuih memang banyak yang menjual pada hari tamu.
Seperti juga pasar tamu di tempat lain, kebanyakkan mereka yang menjual di tamu adalah terdiri daripada pengusaha pertanian secara kecil-kecilan.  Jumlah barang jualan juga tidak banyak seperti pembekal atau peraih lain sebab mereka hanya mejual lebihan hasil tanaman dan ternakan yang mereka perlukan.  Harga boleh runding dan sangat murah sebab tidak melalui orang tengah.

Kuih-muih yang dijual di tamu Gum-Gum masih 3 biji seringgit.  Beli lah serba sedikit dari beberapa gerai yang ada.  Selalu cari kuih yang khas dan susah jumpa di tempat lain.


Seorang makcik menjual tapai pulut (pulut hitam), cili padi dan lengkuas parut.  Lengkuas parit untuk menyenangkan pada sesiapa yang hendak menyediakan ayam masak lengkuas.


Gerai menjual ikan kering dan ikan masin sentiasa beroperasi walaupun diluar hari tamu.  Jika malas ke pasar di bandar Sandakan, nak dapatkan ikan bilis atau ikan masin datang saja ke tamu Gum-Gum.  Di sinilah saya jumpa pertama kalinya telur ikan masin (ikan gelama) dijual.


Bahan paling sinonim untuk menyediakan sambal (lada) bagi masyarakat Sabah.  Benda wajib ada di setiap dapur orang Sabah lada (cili padi), limau dan tomato.  Tiada 3 bahan ini kurang kick menikmati juadah harian.


Memang geram tengok hasil tanaman yang dijual di tamu, tapi apakan daya tidak cukup masa nak masak-masak di rumah.  Sekadar scan dan check harga sudah memadai.

Suburnya pokok sup ini, jika dekat nak beli letak di rumah.  Senang bagi penggemar sup macam saya, nak masak sup jer potong lah 2 atau 3 helai tangkai daun tu.

Sampai masa kami nak balik, kereta pulak buat hal tak boleh hidup.  Terpaksa lah menunggu orang kampung datang memberi bantuan, segala usaha telah dilakukan tapi tak berhasil, macam-macam teori orang yang datang beri bantuan.  Tak berhasil juga, terpaksa lah balik dengan kenderaan lain, tunggu mereka on-tow ke pusat service berhampiran.  Semantara menunggu sepupu datang rescue kami, santaplah juadah yang kami beli dalam kereta.  Sambil menunggu sambil menikmati juadah, pasar yang tadi ramai pun dah beransur kurang pengunjung.  Sempat juga menikmati bihun mengikut cara zaman persekolahan dulu, happy-happy kan diri walaupun dalam duka sebenarnya. 


Kuih cempiang yang menjadi faveret dari zaman sekolah sampai kini, cuma di Selangor ini tak tahu nak cari kat mana.  Jika balik kampung cempiang jadi kuih wajib dicari, senang jumpa terutama di pasar tamu.

Ok check out, mo kita balik ke rumah, dah penat menunggu pomen betulkan kereta tak berhasil juga.  Tukar ganti bateri, jumping segala bagai usaha tak berhasil, tidak kurang yang menyerah kata mereka hanya tahu betulkan lori, kereta tak pandai sebab guna sistem.  Finding dari service centre, masalah berlaku sebab salah satu cip pada butang remote telah tercabut.. Fuhhhh nasib lah labu tak barai dikerjakan oleh si tikus. 
Wassalam.

2 comments:

  1. Kawan saya dari Sabah masa mula duduk disini selalu merindui nasi kuning. Tak sama katanya nasi kuning di sini dengan tempatnya.

    ReplyDelete
  2. kalau pegi pasar tamu, macam2 nak beli

    ReplyDelete