Friday 23 March 2018

Lao Mandre: RM Pondok Flora


Assalam...
Supir singgahkan kami makan di sini ketika balik daripada lawatan di Istana Baso Pagar Ruyung dan sebelum ke Lembah Harau.  Ketika itu memang waktu yang sangat sesuai tambah keadaan perut tengah lapar.  Dapat pula hidangan yang sangat memenuhi selera kami, tak henti memuji makan kat sini.  Peramusaji menyarankan agar kami memilih lauk secara hidang saja, kami ikut saja tak nak serabutkan otak nak fikir-fikir lagi.


Dari luar nampak kecil saja rumah makan ini, dah masuk mak kau, ramainya orang.  Pondok tempat makan pun banyak sesuai untuk group besar dan kecil.  Sebab kami group kecil, pilih gazebo hujung sekali di tepi sawah.  Satu lagi tempat duduk kami dekat dengan surau dan bilik air, so senanglah nak buat urusan.


Pondok besar tu penuh dengan group baju kuning, pelancong dari Malaysia juga dan ada beberapa kali terserempak di Bukit Tinggi.


Ketika peramusaji meletakkan lauk satu demi satu atas meja, saya dah chop nak makan lauk yang mana, ikan bakar pilihanku.


Kalau ikut kan hati mati, rasa nak cuba semua lauk yang dihidangkan ketika itu.  Kena pula perut memang rasa lapar sangat dah masa tu, dah jam satu lebih kot masa tu.


Sabar-sabar, buat pilihan kena bijak kalau tidak menyesal kemudian hari.  Tak sampai kemudian hari ko akan menyesal kalau nak cuba semua, pasti menyesal ketika nak bayar ratusan ribu atau pun mencecah jutaan rupiah.   


Dalam banyak-banyak lauk yang dihidangkan tu, kami pilih yang ini saja.  Hujung sebelah kiri tu belut goreng, sedap lah deme nie makan belut.  I is tak makan, dapat ikan bakar dan sambal sudah cukup.


Sudah kenyang baru boleh senyum, perut kenyang mata pun layu dengan tiupan angin dari sawah yang sepoi-sepoi bahasa.  Kalau tepi tu ada buai, masuk buai mesti terlelap terus.


Depan cashier, ada penjual parang dan pisau yang ada ukiran di kayu yang diguna sebagai sarung dan hulu pisau.  Macam orang mengantuk disorongkan bantal lah orang tu jumpa benda ini, dapat beli satu pisau jadi lah.  Sebelum masuk makan tadi dah singgah nak beli, ditahankan saja niat tu.


RM Flora ini, memang menjadi tumpuan pengemudi pelancong membawa pelanggan mereka makan, tapi kalau nak pilih tempat lain ok jer, kami sebab malas nak fikir ikut saja supir bawa makan kat mana dan semua tempat pun kami puas hati.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment