Tuesday 23 June 2015

Home Made: Telur Masin

Assalam...
Mari kita meniru untuk kebaikan bersama,tapi jangan lupa bagi kredit sumber yang ditiru tu jer, minta halalkan.  Nanti tak berkat pulak.  Saya memang penggemar telur masin, dulu mak pun suka buat sendiri telur masin dan ilmu itu menurun kepada kakak.  Sampai ke saya lambat sikitlah dulu-dulu semua buat tak tahu.  Pernah suatu hari dengar satu ceramah tentang orang perempuan yang kesuntukan masa nak masak.  Penceramah tu kata sampai telur masin pun beli jer yang dah siap rebus.  Terkena batang hidung sendiri, jadi dari saat itu kalau nak makan telur masin beli yang masih bersalut arang dan rebuslah sendiri.  Jadi kita buka satu langkah lagi, cuba sediakan sendiri sebab jumpa cara penyediaan yang mudah tak perlu nak cari tanah, lumpur, dedak apa semua..
Kalau boleh dapat, pilihlah telur itik yang berwarna biru-biru tu.  Hasil telur masin bahagian kuningnya lebih cantik daripada telur yang kulit berwarna putih.
Saya cnp cara-cara buat telur masin bersama tipsnya dari blog  Along Roz (HomeKreation - Kitchen Corner), minta halal ye kak.

Telur Masin
Sumber: Along Roz

Bahan
30 biji telur itik - basuh bersih
2 pkt garam (+- 700gm)
2 liter air
2 cawan air panas
Balang atau botol


Penyediaannya
* Campur garam dan air sehingga larut, di dalam balang kaca besar.  (saya guna balang plastik bekas kopi 434).
*  Masukkan telur dan biarkan selama 4 minggu.
*  Telur masin yang direbus, kuningnya akan merah berkilat dan berminyak apabila cukup matang.


TIPS: 
Tip dari Mymoone Esa, sahabat FB: letakkan sebungkus plastik yg berisi air di atas telur2 itu supaya elok tenggelem di dalam air dan tidak terapung.


Ini rupa telur masinku...sampai dah berminyak-minyak.  Masa tepat 30 hari berendam dalam air garam sempat rebus sekali, rasa masin tu ngam-ngam.  Yang ini dah terlebih masin bagi saya yang tak suka masin, yang suka makan masin sedang elok lah tu.  Lain kali kena keluarkan dari air garam dan simpan dalam peti sejuk setelah genap sebulan.
Daripada 30 biji telur yang buat hari itu, tinggal hanya 4 biji khas untuk dibekalan pada ibu mertuaku esok.
Wassalam..

No comments:

Post a Comment