Sunday 23 July 2023

Buah Jujube @ Buah Bidara

Assalamm...

Entri pengenalan untuk tahun ini, separuh tahun sudah berlalu rupanya.  Takkan nak biar setahun berlalu tanpa coretan kan, tapi tak tahulah sama ada selepas ini masih ada entri menyusul ataupun menjadi the one and the only.  

Rasa tidak puas hati orang pasaraya bagi label buah jujube tapi orang lain panggil buah bidara menyebabkan keingin tahuan itu tinggi.  Buah sama atau buah lain, memandangkan semua sama dari segi rasa, bentuk dan warna.  

Dari pencarian tu, memang pasti nama jujube atau bidara itu adalah buah yang sama.  Cuma satu info lagi adalah buah jujube ini adalah kurma cina atau red date (red date kering adalah dari buah jujube yang berwarna merah bukan hijau begini).  Jadi jika sebelum ini terbayang red date itu adalah seperti buah kurma dari timur tengah, ternyata meleset sama sekali.

Sekarang ini tak musim lagi kot buah jujube ini sebab dah lama tak jumpa. Kalau tak silap setiap hujung tahun buah ini banyak dijual.  Sekarang tengah viral buah donut peach pula, buah peach dulu bentuk dia comel saja, sekarang senget-senget macam donut, buah cacat atau dibentuk dalam acuan tak pastilah pula.  Awak dah rasa ke donut peach tu?  Saya belum lagi, kalau buah peach bentuk yang asal tu dah biasa makan.
Wassalam.

2 comments:

  1. Replies
    1. Beli kak kat supermarket, takde tanah nak bercucuk tanam hehehe..

      Delete