Wednesday 26 July 2023

Take a Break: Piknik Di Lata Lembik Raub


Assalamm...
Langit cantik, cerah, matahari bersinar dan sungguh panas ceng petang itu.  Ambil keputusan datang piknik di Lata Lembik Raub.  Perjalanan dari rumah MIL lebih kurang sejam juga lah.  Bukan takde tempat piknik terdekat, tapi sebab kata nak air dalam baru puas berendam.  En. Abe pula nak cuba nasib nak memancing kot-kot dapat anak kelah ke anak tengas ke seekor buat penambah koleksi dalam aquarium.  Ketika sampai adalah beberapa orang pengunjung mungkin sebab bukan hari hujung minggu, sebab tu sunyi.  Anak-anak muda naik motor, mungkin dari kampung sekitar sini.  Mereka mandi, selam-selam dan balik.
 
 
Tempat ini dulu (sebelum PKP) ramai pengunjung dan terjaga tempatnya.  Ada bayaran dikenakan untuk masuk dan adalah petugas yang menjaga kawasan.  Kini sunyi sepi dan fasiliti yang tersedia terbiar begitu saja, ada beberapa buah chalet yang sudah mengalami kerosakan, gerai menjual makanan yang sudah tutup, bangunan tandas dan ruang ganti lagi menyedihkan keadaannya.

Jambatan gantung juga terbiar walaupun masih boleh dilalui oleh pengunjung.  Piknik tanpa makan mana nak sah kan, masak beriya orang tu dari rumah dengan masak lemak cili apinya, bihun goreng dan makanan ringan.  Kalau datang awal dan nak berlama-lama boleh lah nak buat bakar-bakar.

Kawasan batu-batu ini dulu, laluan air deras di sini, memang macam air terjun.  Biras kami cakap tempat budak-budak main terjun tiruk suatu waktu dulu, tempat itu pun menyimpan kisah juga bila ada yang  menjadi korban di celah batu besar itu.  Cerita tu dia kisahkan ketika kami sudah balik dari mandi air lata.  Ko rasa klau dia cerita awal sebelum pergi, semesti lah aku tak panjat batu-batu sampai ke atas sana wehh..
 
Ada satu group anak muda yang berkhemah di seberang tempat kami.  Agaknya mereka datang sejak pagi di sini.
Bila up status mandi lata, berdesup orang mesej hati-hati dengan kepala air.  Memang musim berita kejadian kepala air kan masa tu.  Mestilah kita pun sudah mewanti-wanti sebelum ambil keputusan datang ke sini, terima kasih kerana prihatin pada kami.
 
 
 
Lain kali nak datang lagi tak? semestinya nak sebab utama badan saya tak gatal-gatal selepas mandi di sini.  Maksud punca air bersih lah sebab atas tu kawasan hutan simpan bukan kawasan kebun orang.
Wassalam. 

No comments:

Post a Comment