Wednesday 27 February 2019

Take A Break - Berekreasi Di Sungai Tekala

Assalam...
Rekreasi singkat tanpa di rancang, selalu itu lah yang menjadi.  Kalau plan berbulan-bulan selalu jer tak menjadi, jadi benci nak plan sebab sampai hari yang dirancang ada jer alasan kan tak boleh nak pergi.  Malamnya saja-saja tanya jika esok ada yang bercuti kami nak pergi Sungai Tekala, angkat tangan siapa nak join dan kita kumpul di kg putai jaya (Putrajaya) lepas zohor.  Tiba-tiba semua respon, esok mereka pun cuti dan nak join, dan menjadi lah.


Bayaran dan waktu operasi, kami sampai dah lewat dekat waktu asar.  Cukuplah walau sedikit tetapi kualiti masa dapat dirasakan bersama-adik beradik.


Pertama kali saya sampai sini, tak malu nak cakap kali kedua pergi rekreasi (kalau boleh dianggap sebagai rekreasi) sungai di negeri Selangor, hahaha.  Banyak jer sungai yang boleh pergi kat Selangor ni, tapi selalu bila cuti tu kan balik kampung or berjalan ke negeri lain lah pula.  


Kita tak payah jalan jauh-jauh ke dalam, pilih tempat tepi-tepi nie sebab yang nak berseronok mandi-mandi pun budak kecik dua orang tu jer. 


Suka pula tengok pokok-pokok tengah sungai tu, tak tahu pokok apa tu, boleh bertahan hidup di tengah laluan air.  Kuasa Allah tiada yang mustahil, seperti plan kami juga jika diizinkan olehNya maka jadilah.


Mak-mak dara ramai nak melayan mandi-manda dua ketul ini, si abang mandi sampai mengigil tak mau naik, yang adik mengeliat geli nak pijak pasir.  Ish ish macam-macam depa nie. 


Saya sampai-sampai cari tempat yang sesuai dan bentang tikar, dah petang banyak jer tempat kosong.  Tikar dah dibentang buka semua bekalan makanan, tak ingat apa dah terus mencekik jah, sementara yang lain nak pergi main air dulu.  Sedap pula product baru kepci nie, habis dua mangkuk kami share 7 orang dewasa bersama 2 orang budak kecik.

Tempat yang lebih adventure nak rekreasi di sini, kena menapak ke dalam lagi, sebab ramai je nampak orang-orang muda dari sebelah sana.  Ini dengan budak kecik cukuplah kat bawah-bawah ni sebab airnya cetek.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment