Saturday 2 February 2019

Musim Hijau, Polewali

Assalam...
Pemandangan indah sawah padi yang menghijau dengan latar belakang perkampungan dan gunung-ganang, sedikit sebanyak dapat menghiburkan hati yang tengah bersedih.  Nikmat pemandangan cantik Allah beri untuk muhasabah diri.  Setiap yang ada hanya pinjaman, maka manfaatkan ia sebaik mungkin.


Hari ini mungkin masih dapat melihat pemandangn secantik ini, esok belum tentu.  Sama ada pandangan mata kita yang tiada atau suasana ini yang akan berubah.


Ini pemandangan sawah padi yang tersaji depan mata kiri kanan jalan, sepanjang perjalanan ke daerah Polewali Mandar.


Rasa sayang kiranya hanya dipandang begitu saja, teringat untuk abadikan sebagai kenangan-kenangan.  Sebahagian gambar adalah hasil kamera dan sebahagian menggunakan phone.


Dijangka dalam tiga ke empat bulan lagi, musim menuai (panen) padi, suasana hijau ini akan bertukar warna pula.


Semoga pokok-pokok padinya subur, terus memberi rezeki kepada mereka yang berbudi pada tanah dan memberi manfaat semesta alam.


SubhanaAllah cantiknya, damainya tempat ini hanya itu yang mampu diungkapkan. 


Kasawan perkampungan di belakang itu dikenali sebagai Kanang.  Hadapan rumah pemandangan dengan sawah padi, sementara di belakang pula adalah bukit-bukau yang terkenal sebagai dusun buah-buahan langsat dan durian untuk daerah Polewali.


Kami yang sentiasa melihat hutan batu akan berkata, alangkah indahnya jika dapat melihat kehijauan begini setiap hari.  Mereka yang tinggal di sini pula mungkin akan terfikir yang sebaliknya..


Masih ada sebahagian tempat yang pemandangan sawah padi baru selesai penanaman, belum seberapa hijau.

Jika ada rezeki berkunjung ke sini lagi, suasana dan pemandangan pasti sudah jadi lain, harapnya tetap mesra seperti dahulu.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment