Sunday 3 February 2019

Buah Coppeng (Jamblang)

Assalam...
Alhamdulillah dapat merasa buah coppeng.  Saya tak pernah jumpa di sini, atau saya saja yang tidak tahu.  Bentuknya lonjong seperti buah anggur, tapi ada sedikit warna unggu pada lidah bila memakan buah ini.  Penduduk tempatan memanggil buah ini sebagai Buah Coppeng, hasil tanya pada pak google, Bahasa Indonesia dikenali sebagai Buah Jamblang, (English di kenali sebagai Java plum, black plum, jambolan, jamun - sp. Syzygium cumini).  Rasa buahnya kelat-kelat manis dan sedikit masam.


Buah Coppeng banyak dijual di pasar tradisi Central Pekkabata (Polewali) Mandar.  Mungkin musim buah ini bersamaan dengan buah-buahan lain seperti durian, langsat dan rambutan juga.


Saya beli satu liter (ukuran / takaran) yang penjual di pasar itu guna dengan harga 6000 rupiah.  Tak habis makan sendiri saya ajak budak-budak makan, mereka pun tak kenal buah tu, bila mereka tanya ini buah apa, saya bagi tahu buah anggur hutan alias coppeng.

Info pak google kata buah ini mengandungi banyak khasiat untuk manfaat kesihatan tubuh badan.  Orang tempatan kata sedap di makan setelah digoncang bersama sedikit gula dan garam.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment