Saturday 3 January 2015

Salam Maulidur Rasul 1436H

Assalam...
Salam maulidurrasul dan didoakan semoga 12 Rabiul awwal tenang, damai dan bahagia.  Saya tertarik nak sharekan status IG saudara Fedrtiyahya yang mengingatkan kita tentang  kisah Rasulullah dengan Sahabat mengenai umatnya.

Suatu hari , Rasulullah bertanya, 
"Siapakah hamba Allah yang mulia?"
Sahabat menjawap,
"Para malaikat, Ya Rasulullah".
"Tentulah para nabi, merekalah yang mulia".
Nabi tersenyum lalu berkata,
"Ya, mereka mulia, tetapi ada yang lebih mulia".
Para sahabat terdiam lalu berkata,
"Adakah kami yang mulia itu, Ya Rasulullah?.
Nabi berkata, 
"Tentulah kalian mulia, kalian dekat denganku, kalian membantu perjuanganku, tetapi bukan kalian yang aku maksudkan."
Nabi menundukkkan wajahnya, baginda menitiskan air mata sehingga membasahi janggutnya lalu berkata,
"Wahai sahabatku, mereka adalah manusia-manusia yang lahir setelah wafatnya aku, mereka terlalu mencintai Allah, tahukah kalian, mereka tak pernah melihatku, mereka hidup tidak dekat denganku sebagaimana kalian, tetapi mereka sangat rindu kepadaku dan saksikanlah wahai sahabatku bahawa AKU SANGAT RINDU PADA MEREKA, MEREKALAH UMATKU!".

Duhai diri, aku gembira, aku bahagia kerana aku saya seorang yang tergolong antara umatnya, namun layak kah aku untuk dirindui oleh Rasulullah?  mari kita audit diri kita, layak atau tidak?.  Tepuk dada, tanya iman, jawapannya ada dalam diri kita.  Mari kita latih diri untuk mempelajari sunnahnya dan menghidupkannya dalam kehidupan seharian.  Sesungguhnya kita semua sangat mendambakan syafaatnya, syafaat dari seorang kekasih Allah.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment