Thursday 8 January 2015

GST - Memahami yang tersirat.

Assalam...
Perlu hadiri seminar GST untuk semua key person dari setiap subsidiaries.  Berlangsung di ibu pejabat, berkesempatan bertemu dengan mereka yang selama ini hanya berurusan melalui email atau talefon sahaja.  Sebelum ini personel yang dari finance dan account dah pergi seminar anjuran kastam dan eksais diraja.
Saya memang suka tentang ilmu baru lebih-lebih lagi sebab bukan dari latar belakang accounting, perlu difahami betul-betul tentang gst sebab banyak benda yang tersirat disebalik yang tersurat. Dikatakan modul GST Malaysia adalah unik berbanding dengan negara lain seperti Singapura atau United Kingdom.  Mengikut acuan sendiri kot.  Beli buah apel memang tiada GST, tetapi bila dah bertukar menjadi jus perlukan GST. 
Seterusnya hari kedua perlu menghadirkan diri untuk taklimat dan presentation account system.  Orang lain dah berkurun, version dah beberapa kali bertukar tapi kami baru nak bertatih., tapi tak apa tiada istilah "never too late, never too old". Moga-moga senang nak resap ilmu baru ini.  Hari ini saya belajar satu slogan.
" Kerja Pakai Akal Bukan Tangkal". 
Wassalam..

No comments:

Post a Comment