Saturday 5 October 2013

Perkampungan Ikan Bakar Terapung, Umbai Melaka

nasamulia

Assalam wbt...
Teringat-ingat kenangan belasan tahun yang lalu, pernah singgah makan di sini.  Ketika itu perkampungan ikan bakar masih kecil dengan gerai-gerai kayu dan masih boleh melihat nelayan mendarat dijeti berdekatan.


Pertama kali singgah setelah dibuat penambahbaikan tempat ini.  Bangunan dibuat 2 tingkat lengkap dengan pentas persembahan, ruang legar yang luas dan pertambahan tempat parkir kereta.

nasamulia


Kebetulan malam itu, ada pertunjukan kesenian di tingkat atas untuk menghiburkan pelancong luar negara.  Sempatlah kami menjamu mata dan turut menikmati tarian Pertugis dan suku kaum lain yang terdapat di Malaysia sebelum bergerak untuk makan malam.
nasamulia


Jengling nona, jengling nona manis sekali.......
nasamulia


Konsep terbuka untuk menikmati makanan laut di sini.  Pengunjung bebas memilih ikan yang berkenan dan pilih cara masakan yang disukai.  Harga makanan laut dikira mengikut berat dan jenis ikan yang dipilih.
nasamulia


Sebagai panduan bajet untuk makan di sini...Harga makanan laut rata-rata gerai lebih kurang yang kat dalam gambar ini.. 
nasamulia


Rezeki untuk kami malam itu...kunjungan kami sudah agak lewat dan kebanyakkan gerai sudah kehabisan ikan.  Ramai peniaga yang terkejut kerana menerima kunjungan diluar jangkaan malam itu (kerana keesokan hari merupakan cuti umum).  Rata-rata mereka tidak menyediakan bekalan yang mencukupi.
nasamulia


Sebelum anda bergerak pulang, boleh membeli cenderahati berupa barangan kraf dan makanan untuk dibawa balik.  Gerai di kiri dan kanan berdekatan pintu masuk Perkampungan Ikan Bakar Terapung. 
nasamulia
 Wassalam.

No comments:

Post a Comment