Wednesday 9 October 2013

Mee Maggi Kari Kambing Yang Vavavoomm..


Assalam wbt...
Anda suka makan mee segera?  Saya suka tapi tidak boleh makan selalu, nanti jemu dan semakin malas nak masak.  So mee segera ini as a back up time2 dapur tak berasap dan kecemasan.  

Nak menambah value added mee segera yang memang dah sedia sedap ini, bolehlah mencuba cara Mulia ini.  Mee segera brand ape pun tak kisah, tapi Mulia suka mee Maggi dan perasa yang bersesuaian dengan kambing ini adalah perasa kari. Resepi ringkas macam ini...

Mee Maggi Kari Kambing
Oleh: Mulia

1 paket Mee Maggi perasa kari.
3 keping lamb chop (nak guna lamb boneless pun boleh) - perap dulu dengan sedikit lada hitam, paprika, thyeme dan garam macam nak buat lamb chop.  Kalau susah sangat beli aje yang sudah diperap, ada jual di supermarket.
1 biji telur (ikut suka- Mulia suka, suami pulak tak suka letak telur).

Rebuskan air secukupnya bersama kambing dan perasa maggi.  Rasanya tak perlu ditambah sebarang perasa lagi, 1 paket perasa maggi sudah cukup.  Rebuskan sekejap (lebih kurang 5 minit) sebab kambing import tidak perlu masak lama tidak seperti kambing tempatan yang sedikit liat. Masukkan mee, masak hingga empuk.  Kalau nak kuah yang pekat2 guna air yang sedikit dan pecahkan sebiji telur ke dalam maggi kari kambing

Sebagai hiasan bolehlah letak bawang goreng, daun sup dan daun bawang.  Nak pedas lagi guna Kari Berapi takpun letak tambahkan cili padi.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment