Monday 24 June 2019

Sambal Goreng Pengantin / Sambal Goreng Singapore

Assalam...
Sambal goreng pengantin? bukan pengantin yang goreng atau yang buat sambal ini.  En.Abe kata ini sambal yang dalam iklan raya tu ker? erk tak tahu pula ada iklan pasal sambal nie.  Nampak sangat tak tgok tv dan tak ikut perkembangan makcik nie, lepas dia tanya macam tu baru search iklan yang dia maksudkan tu.  Syok juga iklan tu, tapi dalam itu iklan ada banyak bahan-bahan yang dia sebutkan tak diletak dalam resepi yang saya guna nie.  Sebenarnya cara masak tu lebih kurang, cuma ada penambahan bahan atau terkurang sikit itu biasa lah.  Sambal goreng pengantin dikenali juga dengan sambal goreng singapore, agaknya kat sana femes kot sambal ini atau memang dari sana asal resepinya.



Pernah dah buat yang ini dulu, tapi tak sempat tuan rumah nak makan.  Sediakan sambal ini ketika itu rombongan ayah su datang nak melawat ayah dihospital, Alhamdulillah mereka suka dengan sambal ini.  Jom semak resepi yang saya guna, tapi kali ini tak letak daging dan belacan, bahan-bahan lain semua ada, rasanya tetap sedap.

Sambal Goreng Pengantin / Sambal Goreng Singapore
Sumber: Mama Leeza

Bahan-bahan
300gm paru
300gm daging
1 pkt tempe
4 biji tahu
300gm isi udang
1 kotak kecil santan 
1 inc. belacan (jika suka) ramas untuk haluskan 
4 sudu makan cili giling (tambah jika suka pedas)
4 biji bawang merah*
2 labu bawang putih*
3 biji cili merah*
2 biji cili hijau*
2 inc.lengkuas*
4 biji cili merah*
2 inc. halia*
5 batang serai*  
Sedikit air asam jawa.
Minyak untuk menumis
Secukupnya gula melaka, garam dan serbuk perasa


Cara Penyediaannya
* Rebus daging dan paru hingga empuk.  Angkat dan hiris nipis.  Air rebusan daging boleh dimasukkan ketika proses memasak sambal jika suka.
* Hiris halus bahan bertanda '*'
* Goreng satu persatu daging, paru, udang, tempe dan tahu (tahu goreng seketul, lepas goreng baru hiris).  Udang jika suka airnya dalam sambal tumis, tak perlu goreng terlebih dahulu.
* Tumis bawang merah dan putih hingga layu. Masukkan hirisan serai, halia dan lengkuas, goreng lagi hingga layu. Masukkan hirisan cili hijau dan merah.  Tumis hingga betul-betul layu.
* Masukkan cili giling.  tumis lagi hingga cili masak.
* Masukkan udang basah tumis hingga mendidih dan tambah belacan, air asam jawa dan biar mendidih.
* Masukkan santan, dah mendidih masukkan daging, paru dan kacau.  Masukkan tempe, tahu, gula, garam dan perasa, masak perlahan hingga pekat yang disukai, ada orang suka yang pekat kering, ada yang suka basah-basah, terpulang.
* Sesuaikan rasanya dan hidangkan.
Sambal ini sesuai nak makan bersama lontong, lemang dan ketupat jadi boleh dihidangkan ketika raya juga.  Tapi saya lebih suka makan dengan nasi putih jadi bila-bila masa boleh disediakan tak perlu tunggu raya kan.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment