Tuesday 26 September 2017

Rainforest Discovery Centre (RDC), Sandakan


Assalam...
Ini rombongan cik kiah ke Rainforest Discovery Centre (RDC) Sandakan, bawa semua anak cucu yang boleh dihangkut dalam satu kereta.  Tempat yang bagus untuk bawa kanak-kanak, boleh kenalkan mereka dengan tumbuh-tumbuhan herba dan pokok yang ada di sini.  Tapi sayang waktu itu, tak sempat nak masuk ke dewan pameran dan ke Plant Discovery Garden sebab dah lewat, mereka ini pula lebih teruja nak menaiki canopy walkway dan jambatan gantung.  


Canopy walkway, ianya selamat dan tak rasa  gayat melaluinya.  Ketinggiannya ada yang mencapai ketinggian 10 meter daripada permukaan tanah.


Keadaan laluan di canopy walkway, cuma kena keluarkan sedikit tenaga untuk berjalan dan pandangan mata kena peka.


Terdapat beberapa menara tinjau di sini dan ini salah satunya.  Sebaiknya ambil masa lama sikit bila datang ke sini untuk menghayati flora dan fauna.  Awasi kelakuan terutama kanak-kanak bawa jagaan, jangan buat bising ye.


Seronok sebenarnya kalau kita dapat mengenali tumbuh-tumbuhan serta khasiat dan faedahnya terhadap manusia.  Macam buat pembelajaran luar bilik darjah bawa kanak-kanak riang datang sini, walaupun ada yang fokus ke lain bila kita bercerita.



Vandalism terhadap poster, boleh diterima akal lah kan sebab yang merosakkan tu mahluk yang kurang berakal.


Sarang lebah tualang.  Close up, sarang ini jauh ke atas daripada kawasan canopy walkway sebenarnya.  Wah sedapnya kalau dapat mencicipi madu fresh dari sarang tu.

Geng cinta hutan ke RDC, siap berbusana hari raya.  Masa orang berhari raya sambil menziarahi saudara mara, curi masa sikit datang sini lepas tu sambung beraya lagi.  Mati lah mak, cucu oi kalau JPJ ada buat road block dalam perjalanan.  Dah rupa kereta bawa 44 orang penyamun.  Sumbat selagi boleh.


Yang paling kecil tu dengan penuh confident berlari-lari atas jambatan gantung, yang besar-besar pula terjerit-jerit sebab gayat.


Ok, tamat pembelajaran untuk kali ini.  Dengar bisik-bisik di belakang; 
"Ikut nenek jalan ingat nak belanja KFC, tapi suruh kita jalan kaki, lari, kenal pokok, baca papan tanda, blah...blah".
Bila tanya lain kali nak ikut lagi tak, semua jawap "Nakkk".
Wassalam.

No comments:

Post a Comment