Sunday 10 May 2020

33 Niat Penting Ketika Membaca Al-Quran


Assalamm....

Hari ke-17 Ramadhan adalah hari Nuzul Al-Quran, hari Al-Quran diturunkan kepada junjungan kita nabi Muhammad S.A.W.  Sempena hari  istimewa itu, saya nak sharekan info menarik berkenaan niat membaca Al-Quran.  Jom kita semak niat-niat penting ketika membaca Al-Quran.  Saya dan mungkin ramai dikalangan kita membaca Al-Quran hanya tahu berniat semata-mata untuk pahala dan kurang mengetahui tentang kelebihan besar Al-Quran, iaitu seseorang akan mendapat apa saja yang dia niatkan ketika membaca Al-Quran.

Ini sebagaimana yang disabdakan oleh Rasulullah saw;
"Sesungguhnya setiap amal yang dilakukan itu diukur atas niatnya dan seseorang akan mendapat (hasil amalnya) apa yang dia niatkan"-

Al-Quran itu adalah panduan cara hidup, sehingga niatnya itu adalah perniagaan para ulamak untuk mendapatkan keuntungan.  Dari 2 prinsip ini, saya ingin mengingatkan diri saya dan kawan-kawan sekalian dengan beberapa dari niat-niat ketika membaca Al-Quran antaranya tujuan dan niat.

1. Belajar & Beramal
- saya niat membaca Al-Quran ini dengan tujuan belajar dan beramal dengannya.

2. Memohon Hidayah
- saya niat membaca Al-Quran ini dengan tujuan memohon hidayah dari Allah SWT.

3. Bermunajat
- saya niat membaca Al-Quran ini dengan tujuan untuk bermunajat kepada Allah Taala.

4. Menyembuhkan Penyakit
- saya niat membaca Al-Quran ini dengan tujuan menyembuhkan penyakit zahir dan batin.

5. Meminta Dikeluarkan dari Kegelapan Kepada Cahaya
- saya niat membaca Al-Quran ini dengan tujuan meminta kepada Allah untuk mengeluarkan saya dari kegelapan (maksiat) kepada cahaya (iman).

6. Ubat Bagi Hati Yang Keras
- saya niat membaca Al-Quran ini kerana ia merupakan ubat bagi hati yang keras, dengan Al-Quran ini hati menjadi tenang, hidup dan makmur (dengan iman).

7. Menikmati Hidangan
- saya niat membaca Al-Quran ini dengan tujuan (untuk menikmati) jamuan atau hidangan dari Allah Taala.

8. Supaya Tidak Termasuk Dalam Golongan Yang Lalai
- saya niat membaca Al-Quran ini supaya tidak ditulis termasuk dari golongan orang-orang yang lalai, bahkan saya ingin ditulis sebagai golongan orang yang mengingati Allah.

9. Menambah Kenyakinan
- saya niat membaca Al-Quran ini dengan tujuan untuk menambahkan keyakinan dan keimmanan kepada Allah.

10. Mendapat Pahala dan Kebaikan
- saya niat membaca Al-Quran ini dengan tujuan mendapat pahala sehingga dituliskan 10 ganjaran kebaikan bagi saya atas setiap satu huruf yang saya baca, sesungghnya Allah melipatgandakan ganjaran bagi orang yang Dia kehendaki.

11. Mentaati Perintah Allah
- saya niat membaca Al-Quran ini dengan tujuan mentaati perintah Allah Taala yang memerintahkan untuk membaca Al-Quran dengan tartil.

12. Mendapat Syafaat
- saya niat membaca Al-Quran ini dengan tujuan untuk memdapat syafaat Al-Quran pada hari kiamat kelak.

13. Mengikut Wasiat Nabi
- saya niat membaca Al-Quran ini dengan tujuan mengikuti wasiat Nabi saw.

14. Supaya Allah Mengangkat Darjat Diri & Umat Islam
- saya niat membaca Al-Quran ini dengan tujuan semoga Allah mengangkat darjat saya dengan Al-Quran dan mengangkat darjat umat ini dengan Al-Quran.

15. Supaya Allah Mengangkat Darjat Di Surga
- saya niat membaca Al-Quran ini dengan tujuan untuk dinaikkan kedudukan saya di syurga dan dapat dipakaikan mahkota kemuliaan, dan untuk ibu bapa saya semoga dipakaikan juga dengan perhiasan yang tidak diberikan ketika di dunia.

16. Mendekatkan Diri Kepada Allah
- saya niat membaca Al-Quran ini dengan tujuan untuk mendekatkan diri kepada Allah melalui kalamNya.

17. Agar Dimasukkan Dalam Golongan Ahlillah
- saya niat membaca Al-Quran ini dengan tujuanagar dimasukkan ke dalam golongan ahlillah dan daripada golongan orang-orang yang khusus.

18. Agar Dimasukkan Dalam Golongan Ahli Yang Mahir Membaca Al-Quran
- saya niat membaca Al-Quran ini dengan tujuan (agar termasuk dalam golongan) orang-orang yang mahir membaca Al-Quran akan bersama para Malaikat yang mulia lagi taat.

19. Agar Diselamatkan Daripada Ahli Neraka
- saya niat membaca Al-Quran ini dengan tujuan agar diselamatkan daripada neraka dan azab Allah.

20. Agara hati Rasa Bersama Dengan Allah
- saya niat membaca Al-Quran ini dengan tujuan agar hati saya dapat merasakan kebersamaan dengan Allah Taala.

21. Supaya Tidak Mensia-siakan Usia
- saya niat membaca Al-Quran ini dengan tujuan agar tidak menghinakan atau mensia-siakan usia.

22. Agar Al-Quran Menjadi Saksi Kebaikan  
- saya niat membaca Al-Quran ini dengan tujuan agar dia menjadi saksi kebaikan bagi saya dan tidak pula menjadi saksi keburukan ke atas saya.

23. Memandang Musyaf ialah 1 Kebaikan
- saya niat membaca Al-Quran ini dengan tujuan untuk melihat kepada musyaf yang mana perbuatan itu adalah 1 ibadat.

24. Agar Allah Menggunakan Sakinah
- saya niat membaca Al-Quran ini dengan tujuan agar diturunkan sakinah (ketenangan) ke atas saya, dan diliputi rahmat buat diri saya, dan disebut nama saya oleh Allah kepada makhluk di sisiNya.

25. Mendapat Kebaikan
- saya niat membaca Al-Quran ini dengan tujuan mendapat kebaikan dan kelebihan di sisi Allah.

26. Supaya Aroma Mulut Menjadi Harum
- saya niat membaca Al-Quran agar aroma (bau mulut) saya menjadi harum (dengan latunan Quran).

27. Agar tidak Sesat Di Dunia
- saya niat membaca Al-Quran ini dengan tujuan agar saya tidak tersesat di dunia dan tidak ditimpa celaka di akhirat.

28. Agar Terhindar Dari Kesedihan, Kerisauan & Kegusaran
- saya niat membaca Al-Quran ini dengan tujuan agar Allah menghindarkan diri saya dengan sebab membaca Al-Quran dari segala kesedihan, serta menghilangkan kerisauan dan kegusaran.

29. Agar Al-Quran menjadi Kawan Di Alam Kubur
- saya niat membaca Al-Quran ini dengan tujuan agar dia menjadi kawan saya di dalam kubur dan cahaya bagi saya ketika melintasi titian sirath dan petunjuk saya ketika di dunia dan pemandu saya untuk ke syurga.

30. Agar Allah Mentarbiah
- saya niat membaca Al-Quran ini dengan tujuan agar Allah mentarbiah saya, dan mengajar adab kepada saya dengan akhlak yang dihiaskan akannya kepada Rasulullah saw.

31. Agar Dapat Menyibukkan Diri Dengan Yang Hak
- saya niat membaca Al-Quran ini dengan tujuan menyibukkan diri saya dengan Al-Haq, sehingga tidak mampu kebatilan yang menyibukkan saya.

32. Mujahadah Melawan Nafsu
- saya niat membaca Al-Quran ini dengan tujuan untuk mujahadah melawan nafsu, syaitan dan keinginan kepada selain Allah.

33. Agar Allah Memisahkan Diri Dengan Al-Kafirin
- saya niat membaca Al-Quran ini dengan tujuan memohon agar Allah memisahkan saya dengan para kafirin di akhirat kelak. 
   
Mari kawan-kawan kita menjadi ahli celik Al-Quran yang telah dijamin keuntungannya, yang mana keuntungannya itu Allah kurniakan atas sifat pemurahNya dan sesungguhnya segala pemberianNya itu tidak akan habis.
Wassalam.

3 comments:

  1. Terima kasih untuk peringatan niat...kekadang tak teringat semua niat di atas...

    ReplyDelete
  2. Numpang promo ya Admin^^
    ayo segera bergabung dengan kami di ionqq^^com
    dengan minimal deposit hanya 20.000
    add Whatshapp : +85515373217 ^_~

    ReplyDelete
  3. NAGAQQ: AGEN BANDARQ BANDARQ ONLINE ADUQ ONLINE DOMINOQQ TERBAIK

    Yang Merupakan Agen Bandarq, Domino 99, Dan Bandar Poker Online Terpercaya di asia hadir untuk anda semua dengan permainan permainan menarik dan bonus menarik untuk anda semua

    Bonus yang diberikan NagaQQ :
    * Bonus rollingan 0.5%,setiap senin di bagikannya
    * Bonus Refferal 10% + 10%,seumur hidup
    * Bonus Jackpot, yang dapat anda dapatkan dengan mudah
    * Minimal Depo 15.000
    * Minimal WD 20.000
    * Deposit via Pulsa TELKOMSEL & XL
    * 6 JENIS BANK ( BCA , BNI, BRI , MANDIRI , CIMB

    Memegang Gelar atau title sebagai AGEN POKER ONLINE Terbaik di masanya

    Games Yang di Hadirkan NagaQQ :
    * Poker Online
    * BandarQ
    * Domino99
    * Bandar Poker
    * Bandar66
    * Sakong
    * Capsa Susun
    * AduQ
    * Perang Bacarrat (New Game)


    Info Lebih lanjut Kunjungi :
    Website : NAGAQQ
    Facebook : Facebook
    WHATSAPP : +855977509035
    Line : Cs_nagaQQ
    TELEGRAM :+855967014811

    BACA JUGA BLOGSPORT KAMI YANG LAIN:
    Cerita seks
    Winner NagaQQ
    story world
    Daftar NagaQQ

    ReplyDelete