Friday 27 July 2018

Pot Luck Habis Raya

Assalam...
Ini potluck sempena apa tak tahu lah, nak kata potluck raya, raya pun dah lepas.  Sejak sebelum ramadhan hingga ke musim raya semua orang sibuk.  Memang takde lah nama nak kumpul makan ramai-ramai dengan rakan sekerja, atau nak susun pergi beraya rumah ke rumah memang idok lah.  Nasib lah raya orang beraya sakan 30 hari jer, itu pun ada gak yang lajak sampai ke hari 2 dan 3 zulkaedah.  Semua macam nak menjerit saja cakap udah udah ler tu kome beraya, dah tak larat dah kami dan serve.


Plan last minute juga kisah potluck nie, mencuri masa yang ada kosong untuk sehari itu.  So temanya jadi begini dusun buah-buahan mak pak hang tak tahulah asal usul buah tu dari mana, pahang ker, johor ker, utara ker.  Setahu kami mereka yang ditugaskan berkejaran mencari di pasar malam, NSK, SS2 dan stall buah instant bawa pokok pun ada.


Ini lah tinggalan saki baki kuih raya yang ada, end up tak bersentuh sebab lebih gairah nak makan doyan.


Didikasi team kitchen sediakan roti canai dan roti bom pagi tu sebagai mengenang arwah chef Abdullah.  Sebanarnya kami kehilangan seorang chef seminggu selepas raya hari itu, Al-Fatihah untuk Chef Abdullah.


Ceritanya sediakan pulut bersama santan untuk dimakan bersama durian atau mangga, tapi hanya tercuit sedikit saja.


Air ini, mula-mula ramai komen, air apa nie banyak sampah.  Tatapi akhirnya menjadi kegemaran ramai lebih laris daripada air durian belanda, at the end sampah pun habis entah ke mana.


Goreng-gorengan, sukun, pisang & cempedak.


Ada pula hamba Allah bawa KFC bucket tu, ini kes kering idea nak bawa apa, last minute tanya mana outlet KFC yang terdekat.

Mulanya hanya nak makan buah-buahan saja, tapi seorang bawa ini sikit, sedia itu sikit, lama-lama jadi banyak.  Dari menu ringan meleret ke menu mee, nasi, sate dan lauk pauk.  Seharian kenyang buta dibuatnya, yang penting semua orang happy dan lepas ini boleh bekerja dengan lebih semangat lagi.
Wasalam.

No comments:

Post a Comment