Saturday 7 July 2018

Istano Basa Pagaruyung


Assalam...
Sambung ada sikit cerita yang tersisah kisah jalan-jalan ke Padang-Bukit Tinggi.  Syukur dapat jejakkan kaki ke sini, tempat yang da lama nak pergi.  Pergi Istano Baso (istana besar) walaupun hanya istana replika, bukan istana asal seperti istana negara tu.  Istana asal dah terbakar tahun 1804 ketika rusuhan, selepas itu dibangunkan yang baru tetapi yang baru ini pun terbakar juga.  Kemudian dibinalah istana replika ini tetapi bukan ditempat asal, lokasinya agak ke selatan daripada yang asal.  Sekali lagi istana replika terbakar akibat disambar petir pada tahun 2007 dan istana yang kita saksikan sekarang adalah istana yang ke-4 daripada siri Istana Baso yang telah dibangunkan.



Sebagai langkah keselamatan dokumen dan peralatan berharga yang dapat diselamatkan daripada siri kebakaran istana telah ditempatkan di Balai Benda Purbakala Kabupaten Tanah Datar dan Harta Pusaka Kerajaan Pagaruyung di Istana Lidungan Bulan (Istano Silinduang Bulan). 


Hiasan pada lantai atau lapisan bumbung tingkat satu Istano Baso.  Dibelakang tirai kain yang warna-warni tu pula menempatkan bilik tidur.


Tiang kuning ini lah agaknya yang dikatakan tiang utama (Tiang Tuo), sama erti dengan tiang seri kot dalam terms mendirikan rumah melayu lama.


Replika keris yang digunakan oleh raja-raja di tanah minang.


Peti kayu yang padat ukiran, inilah tempat menyimpan barang orang dulu-dulu, mereka tak ada almari, kalau nak pindah atau mengembara angkut aje peti kayu ni.  Di rumah saya dulu ada beberapa buah (orang punya, tumpang simpan) digunakan untuk menyimpan baju persalinan, harta pusaka atau barangan berharga.


Ukiran pada bahagian luar dinding istana, motif bunga dan tumbuhan menjalar.


Atap istana dibuat daripada ijuk (jerami) daripada tumbuhan jenis palma, pokok kabung.  Dianyam padat dan tebal agar air hujan tidak dapat tembus ke dalam rumah.


Bangunan "rangkiang" tempat menyimpan padi didirikan di tepi bangunan istana besar.  Teringat kata "rakkiang" bahasa bugis merujuk kepada loteng rumah yang digunakan untuk tempat menyimpan barang atau tempat persembunyian anak dara dulu-dulu.


Sebelah kiri istana baso juga terdapat dua (2) lagi binaan lain, yang satu macam rangkiang dan satu lagi rumah.  Mungkin untuk pegawai istana kot.


Bangunan yang menempatkan ruang dapur dibina di belakang dan terasing daripada bangunan utama istano baso.  Terdapat jambatan sebagai laluan yang menghubungkannya antara keduanya.


Ruangan di tingkat dua (lantai 2) Istana Baso.


Di bawah bahagian bumbung bentuk tanduk kerbau ini adalah bangunan yang menempatkan dapur istana.  Pemandangan ke arah bukit di bahagian belakang.


Pemandangan ke arah hadapan istano baso, pintu masuk utama bagi pelawat.


Semantara ini ruangan di tingkat (3) paling atas istano basa.  Ruangan ini dikenali sebagai Mahligai.


Baca penerangan itu, apa fungsi mahligai.  Mesti ruangan ini dahulunya tidak sembarangan orang yang boleh masuk atau naik ke sini.

Di bawah kolong istano basa, ada disediakan kiosk untuk pelawat menyewa baju adat minang.  Kalau perlukan khidmat juru photo pun ada disediakan. 


Lepas ini kita nak jalan-jalan ke muzium yang kat nogori, yang pun lebih kurang sama bentuk istano baso.  Mesti ada persamaannya kan, saya tak pernah sampai ke sana lagi.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment